Európa legnagyobb légitársasága, a Lufthansa idén január elsejétől 1 és 72 euró – 395 és 28 500 forint – közötti felárat vezet be. Az emelkedés mértéke az útvonaltól is függ.
A légi közlekedésnek a tisztább üzemanyagokra való átállása megfordíthatja a repülés demokratizálódását, ami magasabb jegyárakat, kevesebb útvonalat és megszűnő légitársaságokat eredményezhet – írja a Portfolio.
Búcsút inthetünk az olcsó jegyeknek
A cég az extra díjakból finanszírozná a repülőgépek károsanyag-kibocsátásának csökkentéséhez szükséges alternatív üzemanyagok növekvő költségeit. Az elmúlt évtizedekben a légitársaságok korlátlanul terjeszkedtek, és az iparágnak kevés figyelmet kellett fordítania a környezetszennyezésre. Az utasok hozzászoktak az egyre olcsóbb jegyekhez és a bolygót behálózó egyre több útvonalhoz.
A kormányok azonban egyre inkább arra törekednek, hogy a légitársaságok környezetkímélő módon működjenek, például kerozin helyett fenntartható üzemanyagot használjanak – ez pedig jóval drágább a hagyományosnál.
Ugyan már tervezik az elektromos vagy hidrogénnel működő repülők használatát is, de ennek a kivitelezése még rengeteg időbe telik majd.
Így az egyetlen megoldás a SAF használata marad,
ami mindenképpen dráguláshoz vezet majd.
Általános lesz a drágulás
A légi közlekedés tisztább üzemanyagokra való magasabb jegyárakat, kevesebb útvonalat és légitársaságok megszűnését is eredményezheti. A Lufthansa csak az első a sorban: az Európai Unióban bevezetésre kerülő új szabályozás, a ReFuelEU, szinte azonnal megemeli a jegyárakat: 2025-ig legalább 2 százalékban kell fenntartható üzemanyagot használni, ami 2030-ra 6 százalékra, 2050-re pedig 70 százalékra növekszik.
A teljes karbonsemlegességhez a becslések szerint nagyjából 5 ezermilliárd dollárra lenne szükség.