Egymás után jelentik be a légitársaságok és az államok, hogy felfüggesztik légiközlekedési kapcsolatukat Oroszországgal az ukrán-orosz háború miatt, emellett az Európai Unió is úgy döntött: lezárja a teljes légterét az orosz repülőgépek előtt. Ennek értelmében február 28. 00:00 órától március 6. 23:59-ig Magyarország légterébe nem repülhetnek be, ki, át az Oroszország által üzemeltetett, ott regisztrált vagy orosz tulajdonú légijárművek. A szabály alól csak a humanitárius, kutató-mentő, vészhelyzetben lévő vagy légügyi hatósági engedéllyel rendelkező járatok mentesülnek.
Budapestről korábban 6 orosz reptér volt elérhető – Kazan, Szentpétervár, Moszkva (3 repülőtér) és Jekatyerinburg -, a lezárás heti 20 járatot érint. A Wizz Air és az Aeroflot is törölte minden orosz célállomású járatát – írja a növekédes.hu.
Ukrajnába sem repülnek
A magyar fővárosból 5 ukrán repülőtér volt elérhető a Wizz Air és a Ryanair üzemeltetésében: Kharkiv, Kiev, Lviv, Odessa és Zaporizhia, összesen heti 15 járattal, az ukrán légtérzár miatt azonban továbbra sem közlekednek a polgári utasszállító járatok. Ami az átrepülő járatokat illeti, azok Románia-Bulgária-Törökország útvonalon közlekednek. Egyébként több nemzetközi járat is kerülő útvonalon közelíti meg célállomását, ennek köszönhetően napi szinten átlagosan 200 átrepülő járattal lett több az előző hét azonos időszakához képest – tudatta a HungaroControl a növekedés.hu-val.
Az USA kivár, cargo járatokat is törölhetnek
Robert Mann New York-i légiközlekedési szakember az Euronews Travel-nek arról számolt be, hogy az EU és Kanada döntése nyomást gyakorol az Egyesült Államokra is, hogy ők is zárják a légterüket az orosz gépek elől. “Nehéz megérteni, hogy miért vagyunk utolsók a lépések meghozatalában” – tette hozzá a szakértő.
A FedEx szállító időlegesen felfüggesztette járatait az orosz légtérbe. A cég kijelentette, hogy Oroszországon belül továbbra is szállítanak. A múlt héten egyébként a Delta Air Lines már felfüggesztette az Aeroflottal közösen értékesített járatát.
Az Euronews értesülései szerint sok cargo járatot át kell majd ütemezni és sokat fel kell majd mondani. Példaként az Amerikából Indiába tartó járatokat említették, vagy az alaszkai-európai cargót, ezek mind orosz területen szállnának le tankolni.