Európa-szerte több vasúti fejlesztést is bejelentettek a közelmúltban, ami annak is köszönhető, hogy egyre többen döntenek úgy, hogy nem autóval és nem repülővel, hanem vonattal indulnak útnak. Nem csak az egyszerű vasúti utak, hanem az alvókocsis éjszakai járatok is reneszánszukat élik – igaz, mi magyarok ezt legfeljebb csak egy átszállás után élvezhetjük ki.
Azt is fontos megjegyezni, hogy mostanra szinte minden vonaton van olyan plusz szolgáltatás, amit igénybe vehetünk. A MÁV járatain szinte kivétel nélkül találunk büfét, míg a RegioJet járatain nem csak pincérek hozzák ki az általunk választott italt vagy főételt, de egyes jegyárakhoz még multimédiás kijelzővel felszerelt ülést is kaphatunk.
Ebben az összeállításban azt mutatjuk meg, hogy Budapestről mely városokba érdemes elutazni a vasúti közlekedés segítségével.
Bécs
Az osztrák főváros nem véletlenül Európa egyik legnépszerűbb turisztikai célpontja. Sőt, a Globális Élhetőségi Index alapján Bécs a világ legélhetőbb városa, mivel életvitelszerűen itt a legkiszámíthatóbbak és a legbiztonságosabbak a mindennapok.
Kevesebb, mint 3 óra alatt juthatunk el a Kelenföld vasútállomásról Ausztria fővárosába, ahol mindenképp érdemes felfedezni a Schönbrunni kastélyt, vagy akár fel is mehetünk a Duna-toronyba, hogy a magasból csodáljuk meg a várost.
De itt tartják nyáron Európa legnagyobb ingyenes szabadtéri fesztiválját, a Danuinselfestet, melyre 3 millió látogatót várnak a szervezők.
Brno
Csehország második legnagyobb városa megér minimum egy napot, de akár egy egész hosszúhétvégét is. Morvaország fővárosában nem csak a cseh sörök miatt, hanem a város rejtett kincsei miatt is érdemes ellátogatni.
A MÁV naponta 9 alkalommal indít közvetlen járatot, mely Pozsonyon keresztül érkezik meg Brnoba. De választhatjuk a napi két alkalommal közlekedő RegioJet járatait is, ami szintén 4 óra 7 perc alatt érkezik meg a cseh városba, mindössze annyi különbséggel, hogy az a bécsi útvonalon közlekedik.
Érdemes az utazási igényeket is figyelembe venni. A MÁV esetében mindig kiszámítható jegyárakkal találkozhatunk, míg a RegioJet esetében a kedvező helyeket gyorsan elkapkodják – igaz, itt a drágább jegyekért jobb szolgáltatásokat is kapunk.
Kolozsvár
Kolozs megye székelye valamivel lassabban, közel hét és fél óra alatt érhető el a Keleti pályaudvarról. A közvetlen járat a magyarországi szakaszon annyira lassan közlekedik, hogy ha nem érjük el a 7:40-kor induló vonatot, akkor 8:23-kor a Nyugati-pályaudvarról indulva Püspökladányban még mindig átszállhatunk az erdélyi járatra.
Ha itt jársz, akkor mindenképp látogasd meg a Fő teret, ahol a mai napig ott magaslik Hunyadi Mátyás híres szobra. De a belvárosban sétálva érdemes a jobbnál-jobb vendéglátóhelyekre is betérni, ahol mindig mindenki meglepően kedves. Ha pedig úgy gondolod, keresd fel azokat a helyeket, ahová a megmaradt, magyarul beszélő lakosság tölti szabadidejét.
Ljubljana
Szerencsére már Szlovénia fővárosába is követlen vonattal juthatunk el. Igaz, Kolozsvárhoz hasonlóan de is majdnem nyolc óráig tart a MÁV járatainak menetideje.
A rossz hír, hogy a menetrend meglehetősen szerencsétlenül került kialakításra. 9 órakor a Déli-pályaudvarról induló vonattal csak délután fél öt után érkezünk meg Ljubljanába, így egy teljes napunk elveszik. Van viszont egy éjszakai járat is, ami a Keleti-pályaudvarról indul 16:35-kor. Ez még rosszabb időben, hajnal 1-re érkezik a szlovén fővárosba. Ráadásul ez utóbbira sokkal drágábban, 16 800 forintért válthatunk jegyet.
Pedig Ljubljana egy kihagyhatatlan hely az óvárost alkotó hangulatos sétálóutcáival és a fölöttük magasló középkori várával. A Ljubljanica folyó által kettészelt városban ráadásul olyan sok zöldterület van, hogy 2016-ban Európa Zöld Fővárosa lett.
Pozsony
A nyilvános menetrendek szerint percre pontosan ugyan annyi idő alatt juthatunk el a szlovák fővárosba, mint Bécsbe. A MÁV naponta 9 alkalommal indít járatokat Prágába a Nyugati-pályaudvarról, amikkel lehetőségünk van Pozsonyba is elutazni. Ez egy jó lehetőség annak is, akinek csak egy napja van a városnézésre, mivel a főpályaudvar lényegében a belváros szélénél található. Még a Pozsonyi vár is mindössze 30 perc sétára van innen.
Ha ügyesek vagyunk, akkor egy nap alatt nem csak a történelmi belvárost és a várat járhatjuk be, de felmehetünk az Új Híd tetején lévő UFO kilátóba. A vendéglőket járva pedig megismerkedhetünk a tradicionális szlovák gasztronómiával.
Prága
A cseh főváros mindig nagy népszerűségnek örvendett a magyar turisták körében. A csodás belvárossal és egyedi építészettel megáldott városba mindenképp érdemes elutaznia annak, aki még nem tette. Nem csak látnivalókban veszi fel a versenyt más nyugati nagyvárossal szemben, de a magyar átlagfizetéshez képest is pénztárcabarát hely.
Bár a MÁV is sűrűn indít ide járatokat, a plusz szolgáltatások miatt érdemes ez esetben a RegioJet járatait választani. A menetidőben is csak néhány perc eltérés van a két vasúttársaság között, ahogy a jegyárak is szinte azonosak (a MÁV jegyeit 8000 forintért vásárolhatjuk meg).
Egy biztos, ha úgy döntesz, felkeresed Prágát, akkor semmiképp ne hagyd ki a Károly-hidat, a várat, a párizsi Eiffel-torony mintájára épült Petrin kilátót, vagy a főtéren található világhírű óraművet, az Orlojt. A nyüzsgő belvárosban lépten-nyomon magas színvonalú bárokkal találkozhatunk, amik egészen késő estig nyitva vannak.
Zürich
Senkit nem akarunk elkeseríteni, de aki Svájc legnagyobb városába szeretne utazni, annak nem csak a vonat jegyárának fizetésekor, hanem a teljes kirucannás idején mélyen a zsebébe kell nyúlnia.
A Railjet járataira már 19 600 forinttól foglalhatunk jegyet. Ez viszont könnyen felkúszik akár 40 ezer forintig is, úgyhogy érdemes előre tervezni és időben megvenni a jegyünket.
Zürich viszony annyira egyedi, mind építészetileg, mind kultúrájában, mint az ott élők mentalitásában, hogy megéri spórolni egy néhány napos útra.