Az Európai Bizottság márciusban iránymutatásokat adott az EU utasjogi szabályozásairól a koronavírus-járvány idején, melyben nyomatékosították: járattörlés esetén az utasnak joga van választani a pénzvisszatérítés és a repülőjegy átfoglalása között, a légitársaság nem kötelezheti egyikre sem. Jelen esetben az utasnak joga van pénzbeli visszatérítést igényelni akkor is, ha a légitársaság csak utazási vouchert ajánl fel. Mindezek ellenére több társaság visszatartja a térítéseket, inkább utalványokat vagy ingyenes újrafoglalást kínálnak – írja az Euronews.
Várhatnak az utasok
A portál azt is megjegyezte, hogy az Air France 7 milliárd euró kölcsönt kapott, az ügyfeleknek azonban azt mondják, hogy egy évig kell várniuk, mielőtt visszakapják a pénzüket. A légitársaság az átláthatatlan, kétes helyzetre hivatkozva, közben a javulást várva, fenntartja a Covid-19-válság következtében a törölt repülőjegyek visszatérítésének politikáját, akárcsak a holland KLM is, aminek 4 milliárd eurós segítséget ajánlott fel a holland kormány.
Hasonló a helyzet az Easyjetnél is: 686 millió eurós támogatást kapott az Egyesült Királyság kormányától annak érdekében, hogy az ügyfelek telefonon bejelentve megkaphassák a visszatérítést, ám az utasok folyamatosan panaszkodnak a hosszú várakozási időkre.
Egy képviselő szerint: “A lemondott járatok ügyfelei ingyenesen válthatnak egy másik járatra, vagy utalványt kaphatnak az online foglalásukért, vagy igényelhetnek visszatérítést a kapcsolattartó központunkon keresztül.”
Adina Vălean, az Európai Bizottság közlekedési biztosa utalt arra, hogy az EU léphet: „Folytatjuk a folyamatosan változó helyzet nyomon követését, és szükség esetén további lépéseket teszünk!”
Bődületes tartozások
A légitársaságok érdekeit képviselő Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség becslései szerint 32,3 milliárd euróval tartoznak a társaságok az ügyfeleknek, mindeközben a szervezet weboldalán található blogban a vezérigazgató, Alexandre de Juniac azt mondta, hogy a fuvarozók nem engedhetik meg maguknak, hogy fizessék meg a hatalmas összeget: „Támogatom a légitársaságokat (és az utazási és idegenforgalmi partnereket) azon kérésükben, hogy a kormányok késleltessék a azonnali visszatérítés követelményét. ”