A légitársaság hibájából nem szállhattak fel a repülőgépre: mit tehetnek ilyenkor?
A New York Times-hoz fordult a kétségbeesett anya, akinek több, mint 900 dollárjába került egy hibás link. Az amerikai nő Kínából fogadta örökbe gyermekét, és megígérte neki, hogy minden évben visszatérnek az országba. A koronavírus miatt erre először 2023-ban nyílt lehetőségük: ekkor azonban a Qatar Airways hibásan megadott linkje miatt nem szállhattak fel a repülőre. Végül átfoglalták jegyüket egy másik, drágább járatra. Az anya most kompenzációt szeretne a Qatar Airways-től az okozott kellemetlenségekért.
A gyermek sírva rogyott össze
“Egyedülálló amerikai anya vagyok, Jordániában élek, és az Egyesült Nemzetek Szervezetének dolgozom“, írta egy olvasó a New York Times-nak. “2019 szeptemberében örökbe fogadtam Kínából az akkor 5 éves fiamat, és megígértem neki, hogy minden évben visszatérünk, hogy meglátogassuk az országát.”
A koronavírus-járvány azonban megakadályozta őket az utazásban: Kína csupán 2023-ban nyitotta meg újra kapuit a turisták előtt. A nő és kisfia kaptak vízumot, és lefoglaltak egy júliusi járatot Pekingbe Dohán keresztül a Qatar Airways légitársasággal, összesen körülbelül 1400 dollárért. “A most 9 éves kisfiam keményen dolgozott, hogy megőrizze nyelvezetét, és izgatott volt, de ideges”, írta a nő, érzékeltetve az utazás magas érzelmi értékét.
A kínai kormány az utazás idején azt követelte az utasoktól, hogy előre vagy érkezéskor töltsenek ki egy egészségügyi nyilatkozatot. A Qatar Airways weboldalán található hivatkozás hibás volt, ezért a nő nem tudta megnyitni, de online forrásokon és a Kínába utazó ismerősein keresztül megerősítette, hogy a nyilatkozat érkezéskor is kitölthető. A repülőtéren azonban a Qatar Airways személyzete nem volt tisztában ezzel az információval, és amikor a nő a helyszínen sem tudta megnyitni a nyilatkozatot, megtagadták a beszállást.
“A fiam zokogva rogyott össze a repülőtér padlóján. Átfoglaltam másnapra, és 1882 dollárért repültünk Pekingbe Isztambulon keresztül a Royal Jordanian és a China Southern légitársasággal. Egyik légitársaság sem kérte a jóváhagyott űrlapomat mutató QR-kódot: érkezéskor minden utasnak új űrlapot kellett kitöltenie.”
A Qatar Airways visszatérítette a jegyek árát: a nő 1185 dollárt kapott kompenzációként. Ugyanakkor a légitársaság nem volt hajlandó beismerni a hibát. Figyelembe véve a drágább last-minute repülőjegyeket és egyéb költségeket (például belföldi járatok és vonatok átfoglalását Kínában), a nő 930 dollárt (350 ezer forintot) vesztett a tranzakciókon. Most azt szeretné, hogy a Qatar Airways repülési utalvánnyal kompenzálja az elveszített összeget.
A Qatar Airways hibázott
Utazási dokumentumokkal kapcsolatos problémák “naponta több ezer alkalommal” vezetnek a beszállás megtagadásához – mondta a New York Times-nak Max Tremaine, a Sherpa vezérigazgatója, mely cég az utazók nemzetközi belépési követelményeinek adatbázisát kezeli. Nem mentegetni szeretné a Qatar Airways-t, de a népszerű légitársaságok hosszú sorokkal néznek szembe beszálláskor, ezért nehéz dolguk van, ha gyors ítéletet kell hozniuk az utazók okmányairól, tette hozzá.
Mindegyik országnak megvannak a saját beutazási szabályai, attól függően, hogy az utazók milyen útlevéllel rendelkeznek és honnan indulnak. A légitársaságokra a fogadó országok bírságot szabnak ki, ha tévedésből engedélyezik az embereknek a repülést a szükséges dokumentumok nélkül. A légitársaságok döntése egyszerű lehet, ha az utasok egy érvényes útlevéllel rendelkező amerikai család, akik New Yorkból Londonba utaznak egy hét szabadságra. A kérdés azonban bonyolultabbá válik kacifántosabb utak esetén: például, ha egy holland bankár Bangladesbe tart Kairón keresztül, vagy egy ausztrál trapézművész egyirányú jeggyel Frankfurton keresztül kirgizisztáni előadásra indul.
A Qatar Airways döntésében a Timatic információira hivatkozott: ezt a rendszert sok nemzetközi légitársaság használja a folyamatosan változó belépési és indulási követelmények nyomon követésére. A légitársaság a New York Times-nak küldött e-mailjében így nyilatkozott: ” Az utazás idején a járatra való felszállás előtt, és a kínai szabályozásnak megfelelően is kötelező volt a kínai QR-kód megadása.”
Az újság felvette a kapcsolatot a légitársasággal, és hasonló választ kapott Craig Thomastól, a Qatar Airways amerikai értékesítési alelnökétől. “A Kínába utazó utasoknak online kínai vám-egészségügyi nyilatkozatot kellett kitölteniük a repülőgépre való felszállás előtt” – írta Thomas, megjegyezve, hogy a helyi belépési követelmények “gyakran bonyolultak“, és a légitársaság “kötelességének tekinti az utasok támogatását minden felmerülő probléma esetén.”
De a Qatar Airways nem jól értelmezte a Timatic akkori adatait. A Timaticot a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség, az I.A.T.A. néven ismert kereskedelmi szervezet irányítja. A csoport igazgatóhelyettese és a Timatic vezetője, Mahir Sahin elküldte az újságnak azokat az információkat, amelyekre a Qatar Airways munkatársai támaszkodtak 2023 júliusában:
Az utasoknak indulás előtt vagy érkezéskor ki kell tölteniük a “Kilépési/belépési egészségügyi nyilatkozatot”, és be kell mutatniuk egy QR-kódot.
A “vagy érkezéskor” rész a károsult nő helyzetére vonatkozott, ahogy azt az átfoglalt repülés után tapasztalhatta, amikor helyben kitölthette a nyilatkozatot. Amikor a New York Times a Qatar Airwayst erről a nyilvánvaló mulasztásról kérdezte, a légitársaság nem válaszolt.
A légitársaságok legtöbbször rendkívül elővigyázatosan járnak el az ilyen ügyekben, mivel óvakodnak a kormányzati bírságtól, amit a fogadó országok kiszabhatnak rájuk, ha megfelelő dokumentáció nélkül reptetnek utasokat. Emellett a Timaticnak nincs hivatalos státusza – mondta Sahin.
Végső soron a légitársaság a felelős.
“A légitársaságok időnként kockázatkezeléshez folyamodnak” – mondta Sahin – “az utasok beszállását illetően saját, egyedi döntéseket hoznak, különösen azokban az esetekben, amikor a kormányzati szabályok és szabályozások teret engednek az értelmezésnek.”
Mit tehetnek az utazók, hogy elkerüljék a hasonló eseteket?
A turisták is tehetnek óvintézkedéseket, hogy csökkentsék a hasonló esetek kockázatát. A nemzetközi okmánykövetelmények eltérőek, ezért érdemes elolvasni a fogadó ország szabályzatát, valamint a saját állam külügyminisztériumának ajánlásait.
A legjobb stratégia Sahin szerint ugyanazt a forrást használni, amelyet a légitársaság használ a tájékoztatásra. Számos nemzetközi fuvarozó kínál online forrásokat a Timatic (vagy más adatbázisok, például a Sherpa) adatai alapján, amelyek lehetővé teszik az utasok számára, hogy hozzáférjenek a belépési követelményekhez. Az utazók maguk is ellenőrizhetik ezeket az adatbázisokat. A Timatic esetében egy meglehetősen kényelmetlen és átláthatatlan weboldalról van szó, a Sherpa valamivel felhasználóbarátabb.