Patrick Pawelczak egy teljesen üres repülőgépet vezetett Dániából Antalyába, mígnem a légitársaság aznap este bejelentette: a koronavírus-járvány miatt beszünteti működését. Alvállalkozóként dolgozott, pechére pont emiatt őt küldték el az elsők között a szlovák cégtől. Bankhitellel a nyakában a kétgyermekes apuka jövedelem nélkül maradt. Azóta jelentkezett nyelvtanárnak, kertésznek, eladónak, takarítónak, de sehova sem vették fel – mindenütt az volt a kifogás, hogy a pilóták az első adandó alkalommal visszamennek repülni. Most az Amazon csomagjait szállítja házhoz hetente 15 órát dolgozhat, 14 eurós órabérrel – az adók és az üzemanyagköltség levonása után heti 5 eurót keres.
Otjan de Bruijn, a pilótákat képviselő European Cockpit Association elnöke szerint ez a válság semmilyen korábbi krízishez nem fogható, hiszen olyan még nem volt, hogy egyik pillanatról a másikra eltűnt volna 18 ezer repülőgépvezetői állás. A szervezet számításai szerint körülbelül 65 ezren dolgoztak a szakmában, de ezt nem lehet tudni, mert a légitársaságok sokszor nem közlik, hány alvállalkozóval dolgoznak. Az ECA vezetője úgy gondolja, a pilóták hosszabb ideig lesznek munka nélkül, mivel a légiközlekedésben sokkal lassabban fog visszatérni a korábbi forgalom – írja az Euronews.
Akinek valamilyen csoda folytán megmaradt az állása, az nincs fényes helyzetben: szakértők szerint az iparágban körülbelül 20 százalékos fizetéscsökkenés, és a kollektív szerződések fellazítása várható.
Nem csupán Patrick került ilyen helyzetbe, Joe Townsend például 2020 januárjában kapott állást a Titan Airwaysnél, azonban három hónappal később ez a cég is becsődölt a járvány miatt. A megtakarításaiból kávépörkölőt nyitott Londonban, melynek bevételeiből tartja el két gyerekét, sőt, néhány alkalmazottnak is munkát tud adni. Imádja a kávépörkölést, mégis reméli, visszatérhet az eredeti szakmájába.