Olivia Natan, a Kaliforniai Egyetemhez tartozó Berkeley’s Haas School of Business marketing adjunktusa összefogott néhány kollégájával, hogy megvizsgálják, mi alapján árazzák be a légitársaságok a repülőjegyeket. Arra jutottak, hogy az árak alakulása sokkal véletlenszerűbb lehet, mint azt elsőre gondolnánk – írja a Roadster.
Rossz hír azoknak, akik szerint meg lehet hekkelni a légitársaságok jegyeladását, hogy az árazás a vizsgált amerikai légitársaság alapján nem annyira megtervezett, mint azt elsőre gondolnánk. Ez alapján felesleges VPN-el trükközni, más-más IP címről nézegetni a weboldalakat, mert az nem befolyásolja az árak alakulását.
Ezek a kutatás legfontosabb tanulságai
A kutatás egyik legmeglepőbb következtetése, hogy az egyik legnagyobb légitársaság nem veszi figyelembe a versenytársak árait.
Az is meglepte az egyetem kutatóit, hogy a cég előre meghatározott árakat rendelt meghatározott darabszámú jegyhez. Ráadásul az árkategóriák között kiugróan nagy – akár több száz dolláros különbség is lehetett. Tehát előfordulhat, hogy az első néhány jegyet például a legolcsóbb áron adják, majd a következő harmincat valamennyivel drágábban. Ezt a fokozatos emelést pedig addig folytatják, amíg az összes jegy el nem kelt. Innen nézve az a legszerencsésebb, ha a lehető leghamarabb megvásároljuk a jegyet.
Viszont a légitársaságok szeretnek kísérletezni és akár járatonként is eltérhet az értékesítési módszerük. Előfordulhat, hogy minden egyes ülőhelynek külön ára van.
Az adjunktus szerint a légitársaságok dinamikusabb árazás felé fognak fordulni a jövőben, ami a hétköznapi utazóknak lehet kedvező. Biztos tippet sajnos a kutatás után sem lehet mondani. A legfőbb tanulság csak az, hogy sosem szabad az utolsó pillanatig várni a jegyvásárlással.