A munkaerőhiány riasztó probléma, amitől az ágazat szenved, a legtöbb szálláshelyen takarítókat, szobalányokat, szakácsokat és pincéreket keresnek. A Szallas Group és a Nielsen IQ piackutató legfrissebb régiós kutatása szerint Magyarországon szállásonként átlagosan 2,3, Romániában 2,1, Horvátországban 1,7 nyitott pozíció van. Bár Csehország viszonylag bőséges munkaerővel rendelkezik a régió más országaihoz képest, mégis akad szálláshelyenként átlagosan 10,5 szabad pozíció.
Újításokat hozott a pandémia
A kutatás szerint a járvány hatására gyorsul a digitalizáció az ágazatban: Magyarországon 10 belföldi foglalásból 9 digitális csatornákon történik, ezzel az eredménnyel a legkiemelkedőbb a régióban. Horvátországban és Csehországban a foglalások kétharmada, Lengyelországban nagyjából fele és Romániában minden 4. szállásfoglalás zajlik online.
A közelebbi, régiós úti célok iránt nő jellemzően a kereslet, és ezeket az utazásokat többnyire egyénileg, saját szervezés útján bonyolítják le a vendégek.
A cseh szállásadók negyede, a magyarok harmada, a románok 36 százaléka, a horvátok 38 százaléka új digitális fizetési módokat vezetett be a pandémia idején. A vizsgált országokban a szálláshelyek több mint fele csatlakozott az OTA-k által üzemeltetett fizetési rendszerekhez, azonban a fintech szolgáltatók fizetési megoldásainak (pl. Revolut, PayPal, GooglePay, AliPay) bevezetése egyelőre kevésbé népszerű.
A turizmust segítő állami intézkedések gyakorisága és pénzbeli értéke országonként eltérő a kutatás szerint: Magyarországon és Romániában a rendszeres ösztönzők értéke nagyjából évi 250 millió euró, a lengyel állam 800 millió, míg a cseh kormány 18 millió euró értékben bocsátott ki utalványokat a koronavírus-járvány kitörése óta. Mint írták, e programok sikere vitathatatlan, a szálláshely-kihasználtság fenntartása állami támogatás nélkül 2022-ben kihívást jelenthet.
(MTI)