Az ügy előzménye, hogy a Mousse nevű francia egyesület megtámadta a francia adatvédelmi hatóságnál az SNCF állami vasúttársaságot amiatt, hogy online jegyvásárlásnál kötelezi az utasokat megszólítási módjuk – Úr vagy Hölgy – feltüntetésére. Az egyesület úgy vélte, hogy ez a kötelezettség sérti az uniós általános adatvédelmi rendeletet (GDPR), mert a nemnek megfelelő megszólítás megjelölése nem szükséges a jegyvásárláshoz.
Az ügyben eljáró francia bíróság elutasította a panaszt, azzal érvelve, hogy a kötelezettség nem jelenti a GDPR megsértését.
Az Európai Unió luxembourgi székhelyű bírósága csütörtökön ismertetett ítéletében emlékeztet arra, hogy az összegyűjtött adatoknak az adatkezelés céljai szempontjából a szükségesre kell korlátozódniuk. Az adatgyűjtésnek továbbá elengedhetetlennek kell lennie ahhoz, hogy lehetővé tegye a szolgálatás megfelelő teljesítését. Az uniós bíróság úgy ítélte meg, hogy
a marketingkommunikációnak a nemre, megszólításra vonatkozó személyre szabása nem elengedhetetlen a vasúti szállítási szerződés megfelelő teljesítéséhez.
A vasúttársaság választhatna általános, nemtől független udvarias kommunikációt, ami “kevésbé beavatkozó” volna – vélekedett az uniós bíróság.
Bármely közlekedési vállalat ügyfelei nemre, megszólításra vonatkozó személyes adatainak gyűjtése nem tekinthető szükségesnek, tekintettel az ügyfelek alapvető jogai, különösen a nemi identitáson alapuló hátrányos megkülönböztetés elleni védettsége miatt – tette hozzá ítéletében az uniós bíróság.
(MTI)