Egyetlen vonatbérlettel körbeutazni Európát: minden, amit az Interrailről tudni kell
Mi is az az Interrail?
Az Eurail néven induló cég 1959-ben vezette be első vonatbérletét, amivel 13 európai országon át lehetett közlekedni korlátlanul.
Manapság az Interrail-bérletekkel már 33 országba és több, mint 30 000 különböző úti célra lehet eljutni.
A jegyeket már a régi papíralapú forma helyett egy alkalmazás segítségével is tárolhatjuk és mutathatjuk be a vonatokon. A jegyekkel az összes államvasutat igénybe lehet venni, illetve egyes magasvasutakat, autóbuszokat és hajókat is lehet használni.
Bérlettípusok
Az Interrail honlapján és MÁV oldalán egyaránt megtalálható minden fontos információ. Két fő bérlettípus közül választhatunk:
A globál bérlettel Bosznia-Hercegovina és Montenegró kivételével az összes európai országba utazhatunk az adott időintervallumon belül. A flexibilis bérletek a legnépszerűbbek az összes közül, hiszen ezzel egy szélesebb idősávban közlekedhetünk meghatározott mennyiségű napot, például 5 napot egy hónapon belül, így több időnk marad egyes városokat bejárni. Az egyországos bérlettel pedig csak a kiválasztott országban vonatozhatunk egy hónapon keresztül.
A bérletek ára
A fizetendő összeg több tényezőtől függ, ezek között szerepel az utazás időtartalma, a jegy tulajdonosának életkora és természetesen a bérlet típusa.
A globál jegyek esetében az Interrail oldalán jelenleg az a flexibilis jegy a legnépszerűbb, amivel egy hónapon belül hét napot lehet utazni másodosztályú kocsikban, ennek az ára 616 euró. Az egyországos bérletek esetében pedig az adott országok vasút-hálózata és gazdasági fejlettsége határozza meg a jegy árát, például a Németország területére szóló bérlet 344 euróba kerül jelenleg.
A 28 évnél fiatalabb utazók számára 20 és 25 százalék közötti kedvezményt biztosítanak a bérletek vásárlása során.
A 60 év feletti vásárlók pedig senior-bérletet kapnak, ami 10 százalék kedvezményt jelent számukra. A 11 évnél fiatalabb gyerekek ingyen utazhatnak egy felnőttel, aki vásárolt magának bérletet, azonban egy megvásárolt jegy csak 2 gyermek ingyenjegyét tudja biztosítani.
Fontos tudni, hogy a helyjegyek árát nem tartalmazza a bérlet, így ennek megvásárlását külön kell elvégeznünk. Ezt a pénzügyi tervezés és az ülőhely biztosítása miatt is fontos időben ellenőrizni.
Hogyan válasszuk ki az útvonalat?
A bérlet típusának és az időintervallumnak a kiválasztását megelőzi az útvonal megtervezése. A 33 látogatható ország sok különböző opciót kínál, összeállíthatjuk saját magunknak is az állomásokat, de az Interrail weboldalán is találunk pár ígéretes opciót. Például szerepel az oldalon egy mediterrán útiterv, ami két hónap alatt 12 városba kalauzol el. Az út kezdőállomása nem más, mint Valencia, a cél pedig Róma, a kettő között érinti például Barcelonát, Montpelliert, Monacót és Genovát. Jó ötlet belépni különböző, Interrailhez kapcsolódó Facebook-csoportokba is, ahol lehet a többi csoporttagtól kérdezni, inspirálódni és esetleg találkozókat szervezni azonos városba tartózkodó utazókkal.
Ingyenes megoldás fiataloknak: DiscoverEU
A DiscoverEU Erasmus+ program keretein belül 18 éves európai fiatalok nyerhetnek Interrail-bérletet. Mindössze egy pályázatot kell beküldeniük a jelentkezőknek, amit évente kétszer hirdetnek meg. Egyedül is lehet utazni, de maximum 5 fős csapatok is leadhatják a jelentkezésüket. A nyertesek legalább egy és legfeljebb harminc napot utazhatnak a megadott időintervallumon belül. A program résztvevői a vonatbérleten kívül egy DiscoverEU európai ifjúsági kártyát is kapnak, amivel különböző kedvezményeket vehetnek igénybe például egyes tömegközlekedési eszközökön, szálláshelyeken és múzeumokban.
Saját tapasztalat
A DiscoverEU programmal nekem is lehetőségem nyílt kipróbálni, hogy milyen vonattal keresztülszelni Európát. Csoportos jegyet nyertünk a barátaimmal és jó előre elterveztük kéthetes utunkat, amivel Amszterdamba, Lisszabonba és Barcelonába terveztünk eljutni. Igen, ez egy rendkívül hosszú útnak indult, de pont ez a bérlet célja, lehetővé tenni, hogy nagy távokat megtegyünk kedvező áron és minél több élményt gyűjtve.
Azonban mégsem így alakult a vonatozás, mivel a tervezés mellett nem vettük meg előre a szükséges helyjegyeket és ez azt eredményezte, hogy Amszterdamból nem tudtunk eljutni Lisszabonba, mert az összes vonatra napokkal előre elfogyott a helyjegy. Így egy holland hostelben hajnali 2 órakor próbáltuk megoldani a helyzetet, aminek az lett a vége, hogy az utunkat két új várossal egészítettük ki: Berlinnel és Prágával. Stresszes volt a helyzet, de egy nagyon jó élmény kerekedett ki az egészből és pont ez az Interrail lényege: egy kalandos utazás, aminek a keretiben több országot is bejárhatunk egy bérlet segítségével.