Egy utazás előtt sok szempontot érdemes figyelembe venni: milyen lesz a szállás, mennyire van messze az úti cél, milyen drága az adott város vagy ország? A kutatások azonban azt mutatják, hogy manapság a közösségi média térnyerésével egyre gyakrabban merül fel választási szempontként az is, hogy mennyire fogunk majd tudni szép, látványos és persze lájkokban gazdag tartalmakat feltölteni a Facebookra, az Instagramra vagy akár a TikTokra . Mi most összegyűjtöttünk öt olyan Európán belüli és kívüli várost, ahol nem csak életre szóló élményeket gyűjthetünk be, de a közösségi médiában is nagy sikert arathatunk az ott készült képekkel.
Utazók, nem turisták
Jelen állás szerint, ha az Instagramon rákeresünk a #travel hashtagre, majdnem hétszáz millió bejegyzést találunk – és ez csak egyetlen olyan kulcsszó, ami az utazáshoz köthető. Tanulmányok és kutatások sora bizonyítja, hogy a közösségi médiák megjelenése és megállíthatatlan terjedése alapvetően befolyásolta az utazási szokásainkat: az ICEF Monitor szakmai beszámolója alapján ma már az egyik legfontosabb döntési szempont az, hogy a véleményformálók, influenszerek milyen tartalmakat tesznek fel az oldalukra, mit reklámoznak.
A tanulmányból az is kiderül, hogy az utazásra készülők 67 százaléka a különböző közösségi médiafelületeken keres inspirációt, ötletet és tanácsokat azzal kapcsolatban, hogy mi legyen a következő úti céljuk. A Nomadic riportja arra is rámutat, hogy például
az Instagramot használók jelentős része fiatalokból áll, akiknek fontos az, hogy utazónak és ne turistának tekintsék őket.
A számok azt mutatják, hogy ezer megkérdezett emberből 41 százaléka állította azt, hogy fontos neki, hogy mennyire Insta-barát az adott desztináció – és ez a szám valószínűleg ennél magasabb, hiszen sokan cikinek tartják beismerni, hogy ez alapján választanának maguknak úti célokat. A trend olyannyira elterjedt, hogy Izlandonpéldául már a turisztikáért felelős állami szervek külön stábot is felállítottak annak érdekében, hogy az eldugott, kis ország népszerű legyen a közösségi felületeken. És így lett Izland fővárosa, Reykjavík a listánk egyik szereplője!
Reykjavík, Izland
Budapesttől nagyjából öt órányi repülőútra fekszik Izland fővárosa, Reykjavík, ami minden részletében olyan érzést kelt, mintha nem is evilági település lenne. A világ legészakibb fővárosának neve füstölgő öbölt jelent, ami nem is csoda, hiszen a városban és
az országban úton-útfélen feltörő hévízforrásokkal találkozunk – amik természetesen tökéletesen mutatnak a fotókon és videókon.
Reykjavik nagy része egy félszigeten fekszik és a kiépített infrastruktúra miatt ugyan nagyon könnyen bejárható, mégsem lehet azt mondani rá, hogy túlságosan beépített: rengeteg a zöld, ember által érintetlen terület, ahol a természet az úr és ebből fakadóan lélegzetelállító tartalmak készítésére is alkalmasak.
A városban található Hallgrímskirkja névre hallgató templom Reykjavík legmagasabb épülete a maga közel hetvenöt méteres magasságával: ráadásul a település közepén található és fel lehet menni a tetejére, ahonnan egyedülálló kilátás nyílik a városra.
Brugge, Belgium
2008-ban mutatták be az Erőszakik című filmet, ami nem csak a színészek játéka miatt lett a filmimádók egyik kedvence: a városka, amiben játszódik pontosan olyan, mintha egy festményről mintázott filmstúdióban építették volna fel. Csakhogy a történet helyszíne nem más, mint Brugge, ami Nyugat-Flandria legnagyobb városa. A
települést nem véletlenül nevezik az „Észak Velencéjének”, vagy a „Csatornák városának” is, hiszen keresztül-kasul szelik kisebb csatornák,
amitől mesebeli és – természetesen – igazi Insta-barát hangulata van.
A történelmi városközpont, ami gyakorlatilag érintetlen maradt a középkor óta, 2000-ben vált a világörökség részévé – a piactér, az úgynevezett beginaudvarok és a helyi Miasszonyunk-templom is, ami Európa legmagasabb kőtornyának számít. Brugge népszerűségét jól mutatja, hogy mindössze körülbelül százezer lakosa van, ehhez képest évente megközelítőleg kilencmillió turista látogat el ide – az Instagramon pedig másfélmillió találatot találunk a város nevére.
Bergen, Norvégia
Míg pár évtizeddel ezelőtt a skandináv országok nem tartoztak a legnépszerűbb úti célok közé, a mai fiatalok körében már a legkedveltebb célpontok közé sorolják az északi területeket. Legyen szó Finnországról, Svédországról vagy Norvégiáról egytől-egyig különleges, nem mindennapi és maradandó élménnyel várják a látogatókat. Épp ezért nem véletlen, hogy a közösségi médiában is az egyik leggyakrabban emlegetett helyszín nem más, mint a kevésbé ismert norvég város, Bergen.
A „Fjordok Kapuja” pont olyan, ahogy a képeslapokról elképzeljük a skandináv országokat: messzire elnyúló hegyek, döbbenetesen kék vizek és kiszámíthatatlanul kanyargó, természet vájta utak.
Bergen olyannyira komolyan veszi a közösségi média jelentőségét, hogy a saját weboldalukon külön listát is közzétettek azzal kapcsolatban, hogy melyek azok a városi nevezetességek, amik a legjobban mutatnak a fotókon és videókon. Ilyenek például a várost körülölelő hegyek csúcsai vagy Bergen rakpartja, Bryggen – a helyszín a világörökség része, hiszen az itt található épületek jelentős része az 1700-as évekből származik.
Marrákes, Marokkó
Átlépve Európa határait vegyük Afrika egyik legnépszerűbb célpontját, Marokkó fővárosát, Marrákest, ami
az utóbbi években sok hollywoodi filmnek a helyszínéül is szolgált: elég csak a Trónok harcára, vagy a Mamma Mia! első részére gondolni.
A város az európaiak által igazán kedvelt úti cél, aminek több oka is lehet. Egyrészt talán az, hogy könnyen megközelíthető a kontinensről, másrészt pedig az, hogy egy viszonylag gazdag területről beszélünk, ahol a modernitás és a több ezer éves történelem tökéletesen megfér egymás mellett.
A tipikus, egzotikus portékával teletömött piacok, a tevegelés a sivatagban,a sok évszázaddal ezelőtt felhúzott, úgynevezett csipkés falak úgy tűnik egytől-egyig rendkívül népszerűek a közösségi oldalakon. De ott van még a város legnagyobb, kilencezer négyzetméteren elterülő Majorelle-kert, amit az 1980-as években Yves Saint Laurent és Pierre Bergé újítottak fel, az Instagramon pedig összesen közel négyszázezer találat ugrik fel, ha rákeresünk.
Tahiti, Francia Polinézia
A Csendes-óceánon található szigetcsoport gyakorlatilag a világ legegzotikusabb és a természeti adottságait tekintve a leginkább lenyűgöző is – épp emiatt nem csoda, hogy a közösségi médiában szereplő influenszerek is rengeteget posztolnak innen. Tahiti már csak azért is jó választás, mivel ez a szigetcsoport legnagyobb szigete és emiatt itt található Francia Polinézia nemzetközi repülőtere is –
persze Európából így is csak több átszállással és drága repülőjeggyel lehet eljutni.
A beszámolók és a képek alapján azonban megéri: mivel Tahiti fő bevételi forrása a turizmusból származik, ezért a helyiek igyekeznek a látogatók minden igényét kielégíteni. Az óceánba nyúló faházak,az itt igénybe vehető wellness-szolgáltatások és persze a közel kétezer ötszáz méter magas, Orohena-hegy felejthetetlen élményeket nyújtanak – amik nem mellesleg Facebookon és Instagramon is remekül mutatnak.