Igualada város néhány órányi autóútra fekszik Barcelonától, az Anoia régióban. Még 2018-ban a városi tanács összefogott az Airbnb-vel, hogy kidolgozzanak egy stratégiát a „tiszta turizmus” mottójára. Vagyis hogyan csábítsák a városba a turistákat úgy, hogy azok ne pusztítsák a város környezetét és a természetet.
Valamit jól csinálnak
A program olyan sikeres lett, hogy miközben Katalónia településeinek felében nincs hivatalosan lefoglalható szállás, Anoia régióban a tavalyi évben 50 százalékkal emelkedett a külföldi vendégek által eltöltött éjszakák száma. A helyiek turisták foglalásai több mint 70 százalékkal nőttek, vagyis a térség, s főleg a már említett Igualada valamit nagyon jól csinál. De mit is pontosan?
Szolgáltatás + fenntarthatóság
A város idén januárban kiadott egy Fehér könyvet azokról a tapasztalatokról, melyeket az Airbnb-vel való együttműködés során gyűjtött. Az új, fenntartható turizmusról szóló dokumentum letölthető több nyelven is az Airbnb oldaláról.
E szerint a turizmusra áhítozó településeknek azzal érdemes kezdeni, hogy megvizsgálják, milyen látványossággal, szolgáltatással tudják vonzóvá tenni magukat, milyen infrastruktúra hiányzik. A második, hogy a köztulajdonú cégek, az önkormányzat a lakossággal összefogva hirdesse a városról, hogy bizony, ő a fenntarthatóság híve, s tesz is ezért.
A lakosság bevonása a szállásadásba különösen a kisebb településeken fontos, ahová nem vágynak nagyobb befektetők, hoteltulajok. A helyi üzletek, a helyi kultúra reklámozása alapvető, erre érdemes építeni egy város imázsát. Ami viszont a szállásadásra visszatérve a legfontosabb, hogy a magas minőség fenntartása érdekében szigorú szabályokhoz kell kötni, ki adhat ki szállást, és ki nem, a turisták ugyanis a netes értékeléssel tönkre tudják tenni vagy az egekbe tudják emelni az egyes szállásokat.
(Via)