Az Učka-alagat 1981-ben nyitották meg, de mivel a forgalom egyre nőtt, olyannyira, hogy a turisztikai főszezon legforgalmasabb napjain több mint 20 000 jármű halad át, úgy döntöttek, hogy egy második csatornát is építenek, hogy a forgalom mindkét irányban két sávban haladhasson.
Az új, 5,6 kilométeres alagút járatának kiásása 2020 végén kezdődött, és a megnyitást követően megkezdődik a régi alagút felújítása is
– számolt be az Adria Camps.
Az alagút biztonsági rendszereivel és a közúti jelzésekkel kapcsolatos utolsó munkálatok még folyamatban vannak, a forgalom egyelőre csak szeptember végéig haladhat majd mindkét csatornán keresztül. Ekkor kezdődnek meg a karbantartási munkálatok a régi alagútban, amelyeket a tervek szerint jövő májusra fejeznek be. Ezen idő alatt a forgalom kétirányú lesz az újonnan megnyitott alagúton keresztül.
Az alagút építéséhez több mint 1000 tonna folyékony robbanóanyagot használtak fel. A feltárás során 30 barlangot és repedést fedeztek fel, ami a meglévő alagúthoz képest rosszabb geológiai viszonyok miatt jelentős kihívást jelentett.
Ez lesz Horvátország legmodernebb alagútja
– írja a CroatiaWeek.
Az új alagút
500 méterrel hosszabb, mint a régi, és a legújabb biztonsági követelményeknek megfelelően épült. 74 térfigyelő kamera követi majd a forgalmat és a körülményeket, az alagút két csöve között összesen 24 átjáró lesz,
és a régi cső felújítása során további három nagyméretű, vészhelyzeti beavatkozásokra szolgáló átjárót is építenek.
Az Učka-alagúton való áthaladásért személygépkocsiknak 4,5 euró, lakóautóknak és lakókocsit vontató, legfeljebb 3,5 tonnás járműveknek pedig 6,8 euró autópályadíjat kell fizetniük. Az ENC (elektronikus útdíjbeszedési rendszer) használóit különböző kedvezményekben részesítik.
Címlapkép: AFP