Cikkünk frissült.Részlegesen újraindulhat pénteken a forgalom a londoni Heathrow repülőtéren, amelyet egy transzformátorállomáson keletkezett tűz miatt lezártak.
A London nyugati határában fekvő repülőtér az első bejelentés szerint pénteken 23:59 óráig zárva tartott volna, azonban a járatinformációs szolgálat késő délután közölte, hogy a kárelhárító munkálatok eredményeként már pénteken biztonsággal újraindulhat a forgalom.
A tájékoztatás szerint a kitérő repülőterekre irányított repülőgépek fogadása elsőbbséget kap. A felhívásban arra kérték az utasokat, hogy továbbra se induljanak el Heathrow-ra, ha a légitársaságuktól nem kaptak olyan tájékoztatást, hogy járatuk indul.
A tűzoltóság tájékoztatása szerint a repülőtér áramellátását biztosító elektromos alállomás transzformátora gyulladt ki – írja az MTI. A vizsgálatot a Scotland Yard terrorellenes ügyosztálya irányítja, de
a rendőrség hangsúlyozta, hogy nincsenek szabotázsra utaló jelek.
A tűz a legnagyobb forgalmú európai repülőteret ellátó egyik elektromos alállomáson tört ki, a Heathrow-tól 2,4 kilométerre északra lévő Hayes városnegyedben, és ez Heathrow-n is jelentős áramkimaradást okozott.

Emiatt a London nyugati határában fekvő repülőtér pénteken 23:59 óráig zárva tart.
Jonathan Smith, a londoni tűzoltóság parancsnokhelyettese péntek délutáni sajtótájékoztatóján elmondta:
a tűz a repülőteret és környékét kiszolgáló nagyfeszültségű elektromos alállomás transzformátorában keletkezett.
A transzformátor 25 ezer liter hűtőolajat tartalmazott, és a berendezést teljesen elborító tüzet a hatalmas mennyiségű hűtőolaj is táplálta. A parancsnokhelyettes szerint a transzformátorállomás tíz százaléka még pénteken kora délután is égett.
Félezer háztartásban még mindig nincs áram
Jonathan Smith elmondta: a tűz miatt 67 ezer lakóingatlanban szűnt meg az áramellátás, és ötezer otthonban, valamint Heathrow kettes és négyes termináljában még péntek délután sem volt áram. Az elektromos alállomás közvetlen környékéről a hatóságok 150 lakót evakuáltak.
Közölte: a tűzoltók habbal fedték le az égő berendezést, és a helyszínre kitelepített ellenőrző berendezések adatai szerint a levegő minősége megfelelő, nincs aggodalomra okot adó szennyeződés.
Akshay Kaul, az Ofgem, vagyis az energiapiacokért felelős birt kormányzati szerv egyik főigazgatója elmondta, hogy a mérnökök a repülőtér visszakapcsolásán dolgoznak – írja a Times. „Már több tízezer fogyasztó áramellátása helyreállt, a fennmaradó 500 fogyasztó és a Heathrow repülőtér ellátásának helyreállítása folyamatban van” – fogalmazott. „Egyértelmű, hogy a legfontosabb prioritás mind a lakossági, mind az üzleti ügyfelek, köztük a Heathrow repülőtér mielőbbi visszakapcsolása, és hogy a kiszolgáltatott ügyfeleket addig is támogassák” – jelentette ki Kaul.
Napokon át jelentős fennakadások várhatók a légiközlekedésben
Pénteki felhívásában a Heathrow-t üzemeltető cég
arra kérte az utasokat, hogy semmilyen körülmények között ne menjenek ki a repülőtérre, amíg a forgalom újra nem indul, és légitársaságuktól kérjenek további információt.
A közlemény szerint a következő napokban is jelentős fennakadások várhatók a repülőtér forgalmában.
A Flightradar24 valós idejű online járatkövető szolgálat pénteki adatai szerint a zárlat legalább 1351 érkező és induló járatot érint a nap folyamán. Az információs portál szerint a repülőtér lezárásának időpontjában már 120 olyan repülőgép volt a levegőben, amely Heathrow felé tartott; ezeket a járatokat kitérő légikikötőkbe irányították át, vagy visszatértek kiinduló állomásukra.
Heathrow-ról a British Airways légitársaság közlekedtet naponta több járatot Budapestre, de pénteken ezeket is törölték.
A legnagyobb távolságú járatokat az ausztrál Qantas légitársaság üzemelteti Heathrow-ra: a cég Sydney-ből Szingapúr érintésével naponta egy Airbus A380-as óriásgépet közlekedtet a londoni repülőtérre. A cégnek emellett a nyugat-ausztráliai Perth városából ugyancsak naponta egy közvetlen, leszállás nélküli járata van Heathrow-ra. Ezen a járaton Boeing 787-es típusú repülőgépek közlekednek.
A Qantas tájékoztatása szerint mindkét pénteki járatot Párizsba irányították át.
A légiforgalmi irányítást biztosító Nats közleményéből fény derül arra, hogy miért Párizsban szálltak le a Quantas gépei, és miért nem a többi londoni reptér egyikén:
sok, a Heathrow-n leszállni tervezett járat nem tudott más brit repülőtereket használni, mert azok „korlátozott kapacitással” rendelkeztek a széles törzsű repülőgépek átirányítására.
Ez azt eredményezte, hogy számos járatot Észak-Európába irányítottak át. „A más brit repülőterekre közlekedő menetrend szerinti járatokat ez nem érinti” – közölték.
A többi londoni reptéren nem volt gond
Heathrow-n tavaly rekordszámú, 83,9 millió – naponta átlagosan csaknem 230 ezer – utas fordult meg, 5,9 százalékkal több, mint az előző évben.
A Londont közvetlenül kiszolgáló négy másik nemzetközi repülőtér – Gatwick, Luton, Stansted és City – forgalma zavartalan volt. Ezek közül Gatwickre, Lutonra és Stanstedre közlekednek napi járatok Budapestről.
A Scotland Yard péntek délután közölte: nincs jele annak, hogy a tüzet szándékosan okozták volna, de a tűz helyszíne és az incidens hatásai miatt a Scotland Yard terrorizmusellenes ügyosztályának nyomozói vették át a vizsgálat irányítását, mivel ennek a részlegnek megfelelő speciális erőforrásai vannak az okok felderítésére.