Az Ascend elemzőcég szerint orosz légitársaságok 515 repülőgépet lízingelnek külföldi cégeken keresztül. Az Európai Bizottság által kidolgozott, az orosz légiközlekedést és légiipart célzó szankciók megtiltják a repülőgépek vagy azok alkatrészeinek oroszországi exportját és karbantartását, ami a bérbe adott eszközökre is vonatkozik: ezeket március 28-i határidővel kell visszavonni az orosz légitársaságoktól.
Ezt támadja az orosz közlekedési minisztérium javaslata, amelynek értelmében a lízingszerződések nem veszítenék érvényüket az EU által meghatározott dátummal, s azok ellenértékét amerikai dollár helyett orosz rubelben fizetné Oroszország a repülők tulajdonosai számára.
A lízingszerződések felmondása esetén egy kormányzati bizottság döntene arról, hogy az érintett gépe(ke)t visszaküldik-e, vagy Oroszországban tartják.
A lízingelés kereteit a Fokvárosi Egyezmény határozza meg, amely szerint a bérelt gépek ellenkezés nélkül visszaszolgáltatandók a lízingszerződés megszűnésével. Oroszország viszont vitatja az uniós szankciók jogszerűségét. Több orosz légitársaság, így az Aeroflot is leállította nemzetközi járatait, nehogy legfoglalják a bérelt gépeket a külföldi repülőtereken. Az oroszok gondját azonban még ez sem oldaná meg teljesen, egyelőre ugyanis nem tudni, honnan igényelhetnének alkatrészt és karbantartást a visszatartott járműparkhoz.
(via airportal.hu)