Egyelőre csak a Ryanairt érinti a Varga Judit igazságügyi miniszter által elrendelt rendkívüli ellenőrzés – válaszolta az atv.hu kérdésére a tárca sajtóosztálya.
Egész nyáron tart a Ryanair vizsgálata, és a bírság kedvezőtlen esetben akár 2 milliárd forintig terjedhet – derül ki a cikkből.
A kormány legfontosabb feladata a magyar emberek védelme. A vizsgálat célja Ryanair légitársaság működésével kapcsolatos fogyasztókat védő jogszabályi előírások betartásának az ellenőrzése – ezt válaszolták az atv.hu kérdésére az Igazságügyi Minisztérium részéről, miután a miniszter a Ryanair-ügyben soron kívüli témavizsgálatot rendelt el.
Arra a kérdésre, hogy egészen pontosan mit vizsgálnak, a tárca azt mondta: a rendkívüli ellenőrzés során a légiutas jogokkal kapcsolatos előírások betartását, esetleges tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok megvalósítását, valamint a légitársaság panaszkezelését és árfeltüntetési gyakorlatát vizsgálja a fogyasztóvédelmi hatóság.
A rendkívüli ellenőrzés egyelőre csak a Ryanairt érinti.
Ugyanakkor minden nagyvállalattal szemben fellépnek, aki nyerészkedni próbál a háborúból és áthárítja az extraprofit-különadót a magyar emberekre – fogalmazott a tárca.
Hétfőn Nagy Márton gazdasági miniszter az atv.hu-nak azt mondta, elképzelhető, hogy marad, de 2023-tól máshogy fogják hívni a légitársaságok extraprofit-adóját.
Fogyasztóvédelmi panaszok, “hangnem”
A tárca közleményében a vizsgálatot azzal indokolta, hogy Magyarország kormánya elfogadhatatlannak tartja és a leghatározottabban elutasítja, hogy a Ryanair a légitársaságokra kivetett extraprofit-különadóját áthárítja az utazókra, ezáltal újabb extraprofit beszedését célozva. Szerintük különösen visszás, hogy a korábban eladott jegyekre vonatkozóan a Ryanair már megkezdte ezt a gyakorlatát. A kormány elvárja, hogy az extraprofit-különadókat minden vállalat maga fizesse meg, azt ne terhelje tovább a lakosságra, a háború árát ugyanis nem a magyar családoknak kell megfizetniük – írták.
Közölték továbbá, hogy a Ryanairrel kapcsolatban nemcsak az extraprofit-különadó áthárításával kapcsolatos bejelentések érkeztek, hanem a fogyasztóvédelmi hatóság tapasztalatai szerint minden évben számos fogyasztói panasz is érkezik a légitársasággal szemben, többségében járattörléssel, nem megfelelő tájékoztatással, poggyászkezeléssel és az utasokkal való kommunikációval kapcsolatban. “Az a hangnem, amit a Ryanair vezetése ütött meg a magyar kormánnyal szemben az elmúlt napokban, a panaszok alapján általánosan előfordul a cég részéről az utazóközönséggel szemben is, ami megengedhetetlen. A Ryanair bocsánatkéréssel tartozik, elsősorban az utazóknak”.