Az Everguest projektje a poszt-covid turizmusban újdonságként hat Magyarországon. Ez az elképzelés belesimul a nemzetközi trendekbe vajon, vagy egy teljesen egyedülálló koncepcióról van szó?
Az Everguest koncepciója a nemzetközi szállásválasztási trendekre épül. A szállásválasztási folyamat három döntő tényezőjét – a vendégvéleményeket, az árat és a megjelenést – szem előtt tartva, a három terület szinergiáit ismerve és kihasználva érünk el a szállodák számára bevételnövekedést, erős online reputációt és vendégorientáltabb megközelítést. Ezeknek a területeknek a fontossága ismert ugyan a szállodák körében, de kapacitás és megfelelő szaktudás már nem mindenhol áll rendelkezésre az újraindult belföldi, illetve külföldi turizmusban. A koncepció egyedülálló a szállásválasztási trendek azonban egy-két kulturális különbségtől eltekintve azonosak a világ minden pontján. A koncepcióváltás lényege, hogy nem a szálloda, hanem a vendég szemszögéből vizsgálva kell optimalizálni a folyamatokat.
Az Everguest által képviselt profitmaximalizálási elvek mennyiben hatottak nóvumként a magyar vendéglátó és szállodaipar berkeiben?
Úgy látjuk, hogy országonként és azon belül régiónként is nagyon eltérő a szakma edukáltsága és nyitottsága a területek és az üzletágak munkája felé. Ez Magyarország esetében is így van, ahol természetesen a nagy nemzetközi szállodaláncok budapesti egységei találkoztak már ezekkel a fogalmakkal, más kérdés, hogy a gyakorlatban is megfelelően alkalmazzák-e, illetve van-e elég kapacitásuk.
Ezzel szemben a vidéki hotelek nagy részénél még sokkal fontosabb szerepe van az edukációnak és a legújabb szakmai trendek megismertetésének, különösen igaz ez a reputáció menedzsmentre, vagy éppen a statikusról szakmai dinamikus árazásra való átállásra.
Összességében a piaci ismereteink alapján elmondható, hogy mindenhol van tér és lehetőség fejlődésre, legyen szó Budapestről vagy vidékről.
Guest journey-ként hivatkoznak arra a döntési mechanizmusra, aminek a végén valaki elhatározza, hogy ebbe, vagy amabba a szállodába foglal magának szállást. Mik a jelentősebb mérföldkövei ennek a folyamatnak és mennyiben tekinthető ez általános szabályszerűségnek?
A szemléletmódunk, hogy a vendégutat, a szállásválasztást már nem egy lineáris, hanem körkörös folyamatként ábrázoljuk és képzeljük el. Ennek lényege, hogy a legbecsesebb vendég az, aki később újra visszatér az adott szállodába. Ennek első “állomása” az ötlet megszületése. Az ötlet lehet reaktív, például, amikor egy reklám hatására születik.
Ezért fontos vágykeltő reklámokkal megszólítani az impulzusvásárlókat. Az ötlet lehet proaktív is, amivel belépünk a guest journey második szakaszába.
Ezt követően jön a kutatás, ami az egyik legfontosabb fázis és itt jön be az a 3 döntő szempont, amelyek alakításában az Everguest segíteni tud: az ár, a vendégvélemények és az online megjelenés. A trendek ugyan változnak, de alapvető szabályszerűségnek tekinthetjük, hogy a helyszín kiválasztása után ez a három legfontosabb tényező. Kiemelem a vendégvélemények jelentőségét. Ma már tényleg majdnem minden vendég megnézi a vendégértékeléseket, mielőtt meghozza a döntését. Így van ez Budapesten, Nairobiban és Tokióban egyaránt.
Neil Middleton megérkezése egyértelműen arra mutat, hogy a cég a nemzetközi színtéren is helyet keres magának. Mit jelent ez majd egészen pontosan? Mely országokban kívánnak terjeszkedni?
Magyar vállalatként nagyon fontos számunkra a magyar szállodák sikere, ugyanakkor a hazai piac mellett fokozatosan erősítjük külföldi jelenlétünket is. A covid és a digitalizáció egyik legfontosabb üzleti hatása az egyre jobban globalizálódó világban, hogy a nemzetközi terjeszkedés hatékonyabban űzhető mint eddig valaha.
London és Szingapúr sosem volt még ilyen közel Budapesthez.
Ezt elősegítendő csatlakozott Neil Middleton 2021 nyarán a csapathoz, aki korábban olyan cégeknél töltött be vezetői pozíciót, mint a Booking.com, vagy az Expedia Group. Az Everguest értékajánlatára az egész világon szükség van, ennek fényében tervezzük további terjeszkedésünket. Az Európai Unióban már vannak partnereink, és megkezdtük az alapkövek letételét Ázsiában és Afrikában egyaránt.
Neild Middleton csatlakozása mennyiben könnyíti meg a brit piacon való megjelenést?
Mr Middleton üzleti tapasztalata a brit piacon is kifejezetten versenyképes. Ez egy tudatos döntés és egy hosszú folyamat gyümölcsöző eredménye volt. Neil személyében egy rendkívüli szakember és egy kiváló csapatjátékos csatlakozott az Everguesthez, aki nemzetközi tapasztalatával és elképesztő munkamoráljával új színt és energiákat hozott a csapatnak. Az ő jelenléte biztosíték és egyben óriási lehetőség is, hiszen így a helyi kulturális viszonyok ismeretével és egy kiépített kapcsolatrendszerrel felvértezve vághatunk neki az Egyesült Királyság meghódításának.
Ő a Bookingtól igazolt át az Everguesthez, mi kell ahhoz, hogy valaki egy felkapott, nagy, jól kiépült nemzetközi cégtől átigazoljon egy feltörekvőben lévő startup vállalkozáshoz?
Vízió, koncepció, perspektíva. És persze egy erős értékajánlat, amiben tud hinni és amit tud képviselni. Nem mellesleg pedig egy kiváló csapat, amihez jó tartozni. Neilben egy olyan embert ismertünk meg, aki szenvedélyesen szeretné kivezetni ebből a válságos időszakból a szállodákat és ezért ellentmondást nem tűrően képes is tenni. Csak pozitívan tudunk nyilatkozni róla.
Magyarország után miért éppen Szingapúr lett a vállalkozásuk következő ugródeszkája?
Óriási potenciált látunk az ázsiai piacban, ehhez pedig egy olyan központot keresünk és kerestünk, ahonnan később az egész kontinenst behálózhatjuk. Szingapúr büszkén tör babérokra Ázsia jövőbeni üzleti központjaként, részben már most is az, mi pedig ezt a hullámot szeretnénk meglovagolni és innen kiindulva még számos ország piacaira betörni.
A terveik szerint a továbbiakban inkább Európára fókuszálnának. Van olyan földrész, ahol még szívesen megvetnék a lábukat? Terveznek-e például tovább terjeszkedni Ázsiában?
Az egész világra fókuszálunk. Rövid-középtávú célunk, hogy 5 éven belül minden földrészen aktívan jelen legyünk és ezt meg is fogjuk valósítani.
Ázsia valóban fontos célpont, ahogy említettem is, de nem kizárólagosan erre koncentrálunk.
Jelenleg aktívan zajlanak az afrikai piacra lépésünk folyamatai Kenyában, így most ez is fókuszba került, a következő években pedig folyamatosan építkezünk majd a világ számos országában.