A koronavírus a légiközlekedésre is hatással van, főként az egyes országokban bevezetett utazási korlátozások, határlezárások miatt. Ennek eredményeként rengeteg a törölt járat, késésekkel kell számolni – de persze az utas is dönthet úgy, hogy lemondja a foglalást. A légitársaságok és az utasok érdekeit is szem előtt tartva az Európai Bizottság a napokban kiadott egy közleményt, amelyben pontosítja a légi utasok jogait a koronavírus-járvány idejére.
Törölt járatok
Az EC 261/2004 rendelet az összes Európai Uniót, Svájcot, Norvégiát és Izlandot érintő légi járat esetén továbbra is alkalmazandó – írja az Airportal. Ebben azt is kiemelik, hogy járattörlés esetén az utasnak joga van választani a pénzvisszatérítés és a repülőjegy átfoglalása között, a légitársaság nem veheti el tőlük a választás lehetőségét.
A rendelet leszögezi, hogy törölt járat esetén az utasnak joga van pénzbeli visszatérítést igényelni akkor is, ha a légitársaság csak utazási vouchert ajánl fel.
Azonban azt javasolják, hogy az érintettek inkább a pénzvisszatérítést válasszák, mert ebben a különös időszakban a légitársaságok nem biztos, hogy át tudják tenni a foglalást egy közeli időpontban induló járatra.
Ha az utas külön foglalta az oda- és visszautat, azonban a légitársaság csak az egyiket törli, csupán azt köteles visszatéríteni. Ha együtt foglalta a két utat, és a légitársaság csak az odautat törli, akkor két lehetőséggel élhet az utazó: a repülőjegy teljes árának visszatérítése és az átfoglalás közül választhat.
Mit tehet az utas abban az esetben, ha a járatot ugyan nem törölték, de nem léphet be a célországba beutazási korlátozások miatt? Erre a szabályzat nem tér ki, de érdemes visszatérítést igényelni a légitársaságtól.
Önkéntes lemondás
Önkéntes lemondás esetén a repülőjegy rugalmasságának mértékétől és a légitársaság feltételeitől függ, hogy élhetünk-e az átfoglalás vagy a visszafizetés lehetőségével. A koronavírus-helyzetre való tekintettel több légitársaság bevezetett rugalmas feltételeket, például utazási vouchereket vagy ingyenes átfoglalást ajánl az utazást önként lemondó utasoknak. Az egyedüli nagyobb kivétel amelyik ilyen esetekben “lenyeli” az utasok pénzét, az a Wizz Air – írja az Airportal.
Egyéb intézkedések
Ha a törölt járatot az utast átírja a lehető legközelebbi időpontban induló járatra, a légitársaságnak kötelessége a várakozási idővel arányosan ellátást és frissítőket biztosítani, erősen indokolt esetben pedig szállást és az oda történő eljutást is fizetnie kell.
Ha törölt járat esetén az utas távolabbi időpontot választ vagy visszatérítést igényel, akkor a légitársaság a fentebb említett kötelezettségek alól mentesül.
Végül azt is tisztázzák, hogy a koronavírus-helyzet miatt adódó járattörlés (pl. országhatárok lezárása miatt vagy személyzet egészségének megőrzése érdekében törölt járat) vis majornak – előre nem látott kényszerítő körülménynek – számít, így az utas nem jogosult kártérítésre, csupán a repülőjegy árának visszatérítésére vagy átfoglalásra.