A fenntartható repülési üzemanyagok előállítása nem elég gyors, és úgy tűnik, kevés alternatíva létezik a nagy üzemanyag igényű sugárhajtóművek és légcsavaros motorok helyett. Az egyik probléma az, hogy a repülőgépek elektromos meghajtása nem olyan egyszerű, mint a közúti járműveké, és az iparágban az a konszenzus, hogy az akkumulátortechnológiának fejlődnie kell, mielőtt az elektromos utasszállító repülőgépek valósággá válhatnának.
Azonban egy holland startup, az Elysian most egy teljesen elektromos, 90 férőhelyes repülőgép tervét hozta nyilvánosságra.
A gép a tervek szerint 805 kilométeres hatótávolsággal, 90 utas befogadására alkalmas kapacitással rendelkezik – írja a CNN.
Ez a gép, ha valóban elkészül, akár 90%-kal is csökkentheti a károsanyag-kibocsátást.
A régi gépekre hasonlít
A repülőgép tervezése során a kezdetektől fogva teljesen új dimenzióba kellett helyezni a folyamatot. Az E9X a régebbi, 1960-as évekbeli sugárhajtású gépekre emlékeztet, mivel a súlyeloszlás szempontjából sokkal nagyobb arányban tartalmaz akkumulátorokat és kisebb arányban szerkezeti elemeket. Az eredmény egy nagyobb és nehezebb repülőgép, amely messzebbre repülhet, mint amit korábban gondoltak.
„Sok szakértő szerint a jelenlegi akkumulátortechnológiánál fejlettebb megoldásokra van szükség, hogy ésszerű hatótávolságot és teherbírást biztosítsanak” – mondta Reynard de Vries, az Elysian tervezési és mérnöki igazgatója.
„Azonban mi azt kérdeztük magunktól: hogyan érhetjük el a maximális hatótávolságot a jelenleg elérhető akkumulátortechnológiával?” – tette hozzá.
Az egyik kulcsfontosságú újítás az, hogy az akkumulátorokat a szárnyakban helyezik el, nem pedig a törzsben.
Az E9X nevű repülőgép egyelőre még csak papíron létezik. Az Elysian azt tervezi, hogy 2-3 éven belül megépít egy kisméretű modellt, és 2030-ra egy teljes méretű prototípust is. Az új modellt úgy tervezik, hogy illeszkedjen a jelenlegi repülőtéri infrastruktúrába, különösebb átalakítás vagy fejlesztés nélkül is. A fordulási idő azonban kihívást jelenthet, mivel az akkumulátorok töltése több időt vesz igénybe, mint a tankolás.
Kicsivel lassabb, mint a hagyományos gépek
A jelenlegi cél egy maximum 45 perces töltési idő, ami némileg hosszabb fordulási időt jelentene, mint amit egyes légitársaságok, különösen az alacsony költségvetésű szolgáltatók megszoktak. De ez a felső határ – az átlagos idő körülbelül fél óra lesz majd.
Már világszerte zajlanak a tárgyalások a különböző légitársaságokkal, a gép valószínűleg kezdetben a regionális és ingázó légitársaságok érdeklődését fogja felkelteni. Egyébként más cégek is dolgoznak elektromos repülőgépeken, amelyek a tervek szerint akár korábban is szolgálatba állhatnak, mint az E9X. Az egyik ilyen például a brit-amerikai ZeroAvia, ők már sikeresen teszteltek egy 19 üléses repülőgépet, amelyet két hidrogén-elektromos motor hajt.
Címlapfotó: Getty Images