Doborgaz (Dobrohost), Vajka (Vojka) és Nagybodak (Bodíky) több szempontból is hányatott sorsú. A településeket 1920-ban leválasztották Magyarországról, majd 1992-ben a Duna elterelésével egy elszigetelt szigetre kerültek – írja a Telex. A Duna és az Öreg-Duna által határolt szigetről csak úgy juthatnak ki az itt élők, ha a 20 kilométerrel odébb található bősi híd, vagy a hasonló távolságban lévő Dunacsún irányába található hídon mentek át.
Sokáig húzódott az új híd ügye
A most épülő híd az Európai Regionális Fejlesztési Alapból valósul meg, melyre összesen 8,86 millió eurót nyert a két ország. A pályázat beadásakor ez az összeg a híd megépítésének körülbelül 85 százalékát fedezte volna. A maradék önrészt Magyarország és Szlovákia fele-fele arányban fizette volna.
A két ország 2018 decemberében írta alá a hídépítésről szóló megállapodást, de a kiírt közbeszerzésen Szlovákia nem tudott nyertest hirdetni. A hossza procedúra miatt végül Magyarországon is meg kellett ismételni a közbeszerzési eljárást, ami tavaly novemberben tudott lezárulni. Ennek győztese az A-Híd Építő Zrt. lett.
Időközben jelentősen megdrágult a kivitelezés költsége, elsősorban az építőanyagok áremelkedése miatt.
A szlovák kormány 2022 júliusában döntött arról, hogy 2,3 millió euró többletköltséget biztosít a híd építéséhez. A magyar kormány viszont csak decemberben döntött arról, hogy 502 millió forintot különít el pluszban a híd építésére.
Idén januárban mindkét oldalán átadták a munkaterületet a kivitelezőnek, és mind a magyar, mind a szlovák oldalon megkezdődtek az előkészítő munkálatok.
Ilyen lesz az új híd
A híd 250,25 méter hosszú és 3 nyílású lesz.
Borsos ára ellenére a Doborgazt és Dunakilitit összekötő határhídon nem lehet autóval közlekedni, csak gyalog vagy kerékpárral.
A beruházást nehezíti, hogy hiába az Öreg-Dunán kell megépíteni a kerékpáros- és gyalogoshidat, ahol mára alig maradt víz, azt a szabályozások szerint a folyó mértékadó árvízszintje fölé kell emelni.
A tervek szerint az új hidat 2024-ben fogják átadni. Ahhoz, hogy eljussunk a gyalogos és kerékpáros hídhoz, először majd át kell sétálni a bős–nagymarosi vízlépcsőrendszer keretében megépült duzzasztóművön is.