Gyorsított ágazati vizsgálatot tart szükségesnek a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a holland Booking.com szálláshely-közvetítő cég magyar szálláshely-szolgáltatók felé fennálló tartós tartozásának vizsgálata ügyében, a turisztikai ügynökség pedig jogsegély szolgálatot indított az érintetteknek – derült ki az Országgyűlés gazdasági bizottságának turisztikai albizottsága keddi ülésén.
Szatmáry Kristóf (Fidesz) az ülést levezető elnök szerint nem igaz, hogy a szolgáltató kiegyenlítette volna minden tartozását a magyar szálláshelyszolgáltatók felé.
Azt vizsgálják az albizottságban, hogy milyen lépések kellenek ahhoz, hogy többet ne fordulhasson elő ilyen, vagyis az, hogy egy nagy multi több milliárdos tartozást halmozzon fel erőfölényével visszaélve.
Rigó Csaba Balázs, a GVH elnöke arról tájékoztatott, hogy a gyorsított ágazati vizsgálat előkészítése folyamatban van, ez még ebben a hónapban elindulhat. A vizsgálat ideje legfeljebb 30 nap, amely meghosszabbítható. A vizsgálat eredményében konkrét javaslatok lesznek – mondta.
A tájékoztatása szerint a vizsgálatban ellenőrizhetik az esetleges piaci torzulásokat, felmerülhet a jutalékkifizetés gyakorlatának vizsgálata is, hogy visszaélt-e az erőfölényével a cég. A gyorsított vizsgálat esetén a hatóság tud javaslattal élni a jogalkotó, vagy az érintett szolgáltatók felé – jelezte.
Közel 700 szolgáltatónak több mint 1 millióval tartoznak
Suhajda-Molnár Anikó, a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) vezérigazgató-helyettese beszámolt arról, hogy kérdőívet küldtek ki a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központban (NTAK) szereplő 40 ezer szálláshelyszolgáltatónak az ügyről, 16 százalékuk kezdte meg a kitöltését augusztus 14-ig. Eddig főleg magán és egyéb szálláshelyek üzemeltetői töltötték ki, akiket érint az eset. Több mint 6 ezer kitöltő közül csaknem 3 ezret érintett a fizetési probléma. A választ adók 45 százaléka szerint a cég folyamatosan változtatja a kifizetési határidőket, és 26 százalék nem kapott tájékoztatást a fennálló problémáról. Több mint egy hónapja tapasztaltak működési hibát a szálláshelyek, majdnem 700 szolgáltatónak több mint egymillió forinttal tartozik a Booking.com – ismertette.
A turisztikai ügynökség a Booking.com három munkavállalójának küldött megkeresést a problémáról, a területi igazgató akkori tájékoztatása szerint augusztus 15-ig kifizetik a szálláshelyeket. Suhajda-Molnár Anikó elfogadhatatlannak nevezte, hogy a turisztikai főszezonban hozzák ilyen helyzetbe a magyar szolgáltatókat.
Augusztus 9-től jogsegély szolgálatot vezettek be az érintett vállalkozásoknak, és az MTÜ fellépését követően volt, akinél meg is történt a kifizetés.
Perneki Judit, az MTÜ jogi képviselője arról számolt be, hogy telefonon is felvették a kapcsolatot az érintettekkel. Mindenkitől azt kérik, hogy juttassa el a releváns dokumentumait a turisztikai ügynökségnek. Megvizsgálták, hogy a céggel szemben lehet-e keresetet indítani a kialakult hátrányos helyzet miatt Magyarországon, azonban a szerződéseikben szolgáltatásaikra (a szálláshelyek, repülőjáratok vagy látványosságok esetében) a holland jog, illetve (az autóbérlés és egyéni személyszállítás/tömegközlekedés esetében) az angol jog az irányadó. Ha nem vezet eredményre az eddigi intézkedés, bevonják az igazságügyi minisztériumot a Booking.com szerződéses feltételeinek (ászf) vizsgálatára.
Perneki Judit elmondta, hogy a Booking.com kizárja az elmaradt kamatok miatti kárigényt. Rigó Csaba Balázs hozzáfűzte, hogy a nemfizetés miatt indítható polgári per, ahol kénytelen lenne igazolni az informatikai problémát a holland cég. Ez azonban jelentős erőforrást igényel, és lassú eredményt hozhat. A versenyhatóság figyelme folyamatos az online szállásközvetítői piacon – jelezte a GVH elnöke.
Ahogy arról beszámoltunk, a Booking június 24-e óta nemzetközi szinten nem utalja át a vendéglátóknak járó összeget. A szállásfoglaló oldal azt állítja, karbantartás miatt késtek a kifizetések. A szállásközvetítő cég a saját magának adott, időközben többször módosított határideje is lejárt, de a foglalások ellenértékét eddig a legtöbb vendéglátó még mindig nem látta. A vezérigazgató tett ígéretet arra, hogy kiegyenlítik tartozásaikat a magyar szállásadók felé, és csütörtökre visszaáll a rendszeres és remélhetőleg hibamentes működés.
(MTI)