Bűnösnek vallja magát a Boeing az Egyesült Államok Igazságügyi Minisztériumával szemben, jelentette be vasárnap a repülőgépgyártó cég. A döntés pontot tehet az évek óta zajló pereskedés végére, ugyanakkor a Boeing 737 Max repülőgépek áldozatainak családjai nem elégedettek az egyezséggel, írja a New York Times.
Jogi megállapodás születhet
A Boeing több éve perben áll az amerikai Igazságügyi Minisztériummal két, Boeing 737 Max típusú repülőgépek meghibásodásának és lezuhanásának ügyében. A mostani egyezség szerint a repülőgépgyártó cég bűnösnek vallaná magát az ügyben, és 487,2 millió dollárt (1,7 milliárd forintot) fizetne, aminek a fele perköltségként kerülne elszámolásra.
A cég gyártási gyakorlatait emellett az elkövetkező három évben független felügyelő figyelné.
A megegyezés még nem végleges, ugyanakkor több kérdést is felvet: a per lezárása esetén nem vizsgálnák az idei januári esetet, melynek során egy Boeing 737 Max vészkijáratának oldalpanelje leszakadt. Az esetben ugyan senki sem sérült meg, de a gépnek kényszerleszállást kellett végrehajtania egy közeli reptéren. A korábbi tragédiák áldozatainak családjai is kifogásolják az egyezség tartalmát.
Az áldozatok családtagjai szerint ez még nem elég
Az áldozatok családjai elégedetlenek a megállapodással, mivel szerintük a peres eljárás során nem vonták felelősségre a cég vezetőit a 346 áldozat halála miatt. A családok nagyobb bírságokat és súlyosabb következményeket szeretnének, amelyek valódi változásokat eredményeznének a Boeing gyártási gyakorlataiban. A családok remélik, hogy sikerül meggyőzik a bírót a megállapodás elutasításáról, és folytatni kívánják a polgári pereket a céggel szemben.
“Úgy gondoljuk, hogy az egyezség nem elegendő” – mondta Erin Applebaum ügyvéd, 34 család jogi képviselője, akik a második balesetben, Etiópiában vesztették el szeretteiket. “Nem gondoljuk, hogy megfelelően kezeli a Boeing problémáinak kiváltó okát.”
Repülési szakértő figyelné a céget
A megállapodás részeként a Boeing hároméves próbaidő alatt egy független megfelelési felügyelővel működnie együtt, aki éves jelentéseket készítene az amerikai kormány számára, és biztosítaná, hogy a cég betartja a biztonsági intézkedéseket. A felügyelő javasolhatna változtatásokat a gyártási folyamatokban és a minőségellenőrzésben is. Az, hogy ki lenne ez a választott felügyelő, még nem tisztázott, ugyanakkor nagy eséllyel repülési szakemberről lenne szó.
A megegyezés következményeként a Boeing kormányzati szerződései veszélybe kerülhetnek, mivel bizonyos bűncselekmények elkövetése esetén a cég nem kaphat új szerződéseket kormányzati engedély nélkül. Ez jelentős hatással lehet a cég üzleti tevékenységére, mivel a kormányzati szerződések a Boeing bevételeinek jelentős részét teszik ki.