Mint korábban megírtuk, múlt pénteken az Alaska Airlines Boeing 737 MAX 9-ese Portlandből Kaliforniába közlekedő járatán alig 6 perccel a felszállás után, csaknem 5 ezer méter magasságban a vészkijáratként szolgáló panel kiszakadt az üléssor mellett, jókora nyílást hagyva a jármű törzsén. Ezt követően hirtelen nyomáscsökkenés következett be, ami a beszámolók szerint több tárgyat kiszippantott, így mobiltelefont, és ruhákat.
A pilóták vészjelzést adtak le és utasítást adtak az oxigénmaszkok felvételére, majd visszafordultak Portland repülőterére, ahol a gép biztonságosan landolt. A balesetben senki nem sérült meg. Az esetben érintett gép szinte teljesen új volt, alig két hónapja állt forgalomba – számolt be róla az MTI.
Az eset után azonnal vizsgálatokat indítottak az ügyben, ugyanis nem ez volt az első eset, hogy ezzel a géptípussal probléma merül fel. Az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal a vizsgálatok során feltárta, hogy több helyen kilazult csavarokkal rögzített panelek voltak a gépen, ezért az összes, ilyen típusú gép esetében repülési tilalmat rendeltek el. Ez összesen 171 repülőt jelent.
A repülőgépgyártó cég elnök-vezérigazgatója elismerte, hogy hibáztak – írja a 444.hu. Dave Calhoun a Boeing munkatársainak azt mondta: “Úgy fogunk hozzáállni ehhez az ügyhöz, hogy elismerjük a hibánkat. Teljes átláthatósággal kezeljük az ügyet minden egyes lépésnél”. Egyben megnyugtatott mindenkit, hogy a Boeing együttműködik az amerikai Szövetségi Légügyi Hatósággal a baleset okának kivizsgálásában.
A Cirium adatai szerint összesen 215 darab Max 9-es gép van forgalomban a világban, de nem mindegyik gép rendelkezik ezzel a panellel, ez üléskonfigurációtól függ – írja a Portfolio.
A Reuters összeszedte, hogy mely légitársaságok léptek:
- az Alaska Airlines mind a 65 darab 737 Max 9-es gépét a földön tartja, és több száz járatot töröltek, tegnap például 109 járatot, ami a menetrendszerinti járatok 18 százalékának felel meg,
- a United Airlines 79 gép repülését állította le átmenetileg, és 225 járatot törölt tegnap, vagyis járatai 8 százalékát,
- a panamai légitársaság, a Copa Airlines 21 darab Max 9-es gépet állított le ellenőrzésig,
- a Turkish Airlines 5 gépet tart a földön, amíg lezajlik az átvizsgálás,
- az Aeromexicónál 19 gépet érint az ellenőrzés, amelyek átmenetileg nem repülnek.
Az uniós légitársaságok között nincs olyan, amely a kifogásolt konfigurációval rendelkező 737 Max 9-es gépekkel repülne
– közölte az Európai Unió Repülésbiztonsági Hatósága.