Ugyan Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes szerint “még van idő megoldásokat keresni”, a BKV szokásos éves energetikai közbeszerzésére hónapok óta nem érkezett érvényes ajánlat – írja az Index. A budapesti tömegközlekedést üzemeltető cég éves energiaigénye közel a háromszorosa annak, amely a főváros teljes közvilágítását fedezi, és
az eddigi évi mintegy 20 milliárdos áramszámlája a jelenlegi áramtőzsdei adatok alapján a 10-15-szörösére nőhet.
Amennyiben a jövő évi áramszükséglet fedezésére kiírt tender nem lesz sikeres – márpedig ez a 2023-as költségvetés várható számai alapján ilyen árakon kizárt -, a B terv szerint egy évnél rövidebb időszakra próbálnák meg megpályáztatni az árambeszerzést. Ugyanakkor ezen esetben a pályázati kiírások sűrűsödnek majd, és hiába számítható ki napra pontosan a BKV energiaigénye, a piac annyira hektikus, hogy az áramkereskedők heti távlatban is képtelenek megbecsülni az irányadó tőzsdei árakat.
“Nem gondolom, hogy előállhat olyan helyzet, hogy nincsen vontatási árama a BKV-nak, de hangsúlyozom, ilyen helyzetet, amiben most vagyunk, még nem láttunk”
– fogalmazott Kiss Ambrus.
Érdekes fordulat, hogy a főváros rendelkezik saját, áramot előállítani képes termelői bázissal – ilyen például a Fővárosi Hulladékhasznosító Mű vagy a Pusztazámori Regionális Hulladékkezelő Központ -, de törvény tiltja, hogy közvetlenül energiát adjanak a szintén fővárosi tulajdonban álló BKV-nak. Kiss Ambrus elmondta, az elektromos áramot ugyan előállíthatják, de nem kereskedhetnek vele.
Egy jogszabálymódosítás jelentős segítséget jelenthetne a BKV-nak. A városvezetés kétoldalú tárgyalások keretében számolt be a helyzetről a Technológiai és Ipari Minisztériumnak, javaslataikra eddig nem érkezett válasz. A portál által megkérdezett közlekedési szakértő elképzelhetetlennek tartja, hogy Budapesten leálljanak az elektromos árammal működő járművek.