Bakancslistás Európa legújabb vasúti járata - Budapestről is könnyen elérhető
Prágából indul és Gdyniába érkezik az új Balti-expresszvonat, több másik csodálatos várost érintve az út során. Az új “repülőgyilkos” útvonalról a BBC számolt be.
Utazás a történelemben
A naponta négy járattal közlekedő expresszvonat a cseh főváros impozáns pályaudvaráról indul: a nemrégiben indított szerelvények Kelet-Európa kevésbé turistás, ugyanakkor izgalmas történelmi és kulturális helyszínekben bővelkedő vidékeire repítik az utasokat. Korábban a legtöbb érintett városba a nemzetközi utazók csak nehezen, több átszállással juthattak el. Az útvonal teljes hosszát végigvonatozva
nemcsak városlátogatásokat tehetünk, hanem a Balti-tenger partján is megpihenhetünk.
A 878 kilométeres összeköttetés egyike az utóbbi években divatossá vált gyors, repülőgépgyilkos útvonalaknak: ilyenek például a London-Amszterdam vagy az Isztambul-Ankara vasutak, melyeket a fapados légitársaságokkal való versenyre terveztek.

Az összesen nyolcórás út festői történelmi kirándulást ígér Csehország és Lengyelország legszebb városain keresztül, Gdansk és Poznan érintésével.
A megfizethető árú jegy lehetővé teszi az utasok számára, hogy bárhol fel- és leszálljanak az út során.
Prágából alig egy óra alatt érkeznek a vonatok Pradubicébe: a százezres lakosú város monarchia-korabeli polgárházai sajátos bájt árasztanak. Ez a település eddig nem szerepelt a turisták térképén, most azonban új fellendülésre számíthat a vasútnak köszönhetően.

Az útvonal érinti a lengyel Wroclaw-ot is: a város 1945 előtt közel egy évszázadon át Breslauként szerepelt a térképen, főként német nyelvű lakosokkal. A második világháború után azonban Lengyelország határai nyugatra tolódtak, és a korábban Breslau Hauptbahnhof néven ismert pályaudvar ma már Wroclaw Glowny-ként szerepel az útitervben – ugyanakkor innen még mindig közlekednek közvetlen járatok Berlinbe a Német Birodalom által száz éve lefektetett síneken.
Kényelmes megállók
A Balti-expressz legnagyobb előnye abban rejlik, hogy olyan helyeken is elidőzhetünk, amelyeket egyébként észre sem vennénk: ilyen például a lengyel Kłodzko fürdővárosa vagy a középkorban épült Leszno. Poznan szintén kihagyhatatlan megálló az út során. A vonatokon is remek hangulatra számíthatnak az utasok: az étkezőkocsiban helyi jellegzetességekkel, például gołąbkival (sertéshússal töltött káposztalevelekkel) és tökös árpával várják a vendégeket.
Az útvonal végső szakasza Gdansk természetes kikötővárosát is érinti, ami hét évszázada Lengyelország ablaka a világra. A város a Hanza-kereskedelmi szövetség tagjaként a Balti-tengeren keresztül exportálta az árut Hamburg, Riga, Bergen és Bréma felé. A lassan haladó vonatról jól láthatóak a régies rakpartok, ahol méhviaszt, borostyánt és szőrméket csörlőzhettek fel az elhaladó hajókra.

Gdanskban megkerülhetetlen a történelem. A vasúti terminál a franciaországi Colmar pályaudvarának tükörképe: mindkettőt német építészek tervezték, amikor a császári Németország kormányozta ezeket a területeket. A város második világháborús múzeuma elmeséli az első lövések történetét, amik itt dördültek el, az Európai Szolidaritási Központ pedig kiemeli Gdansk hajómunkásainak szerepét a szovjet kommunizmus bukásában évtizedekkel később.
A Balti-expresszt leginkább az összeköttetés érzése teszi különlegessé: a Csehországból Lengyelországba induló vonat osztrákok és németek által lefektetett síneken közlekedik, miközben az utasok szabadon felfedezhetik az útvonal mentén fekvő történelmi városok sokaságát.