A repülőgépgyártók vélhetően még évekig nem fogják tudni teljesíteni azt a több száz megrendelést, amit többek között az United Airlines és az Air India adott le. Ennek egyik oka az ellátási láncban tapasztalható fennakadás, valamint a munkaerőhiány. A Jefferies LLC befektetési bank és pénzügyi szolgáltató vállalat becslései szerint a gyártóknak 12.720 repülőgépet kellene átadni a légitársaságoknak – számolt be róla a Napi.hu.
Jelentősen növekednek az árak
Mint mindenhol, így a légiközlekedést sem kerülte el az áremelkedés, amit azért is fogadnak el nehezen az utasok, mert a pandémia előtti időszakban hozzászoktak az alacsony viteldíjakhoz. A gyártók által keletkezett hiány ráadásul Kína újranyitása miatt még erőteljesebben jelentkezhet a személyszállításban, ugyanis a hiányzó repülőgépek miatt nem tudják kielégíteni az utazási igényeket.
A repülőgéphiány mellett a költségek növekedéséhez hozzájárul az olajárak emelkedése is.
Ezért vannak bajban a gyártók
Steve Udvar-Hazy, az Air Lease Corporation amerikai repülőgép-lízingcég magyar-amerikai alapítója elmondta, hogy az elmúlt időszakban egyetlen utasszállító gépet sem kaptak meg időben. Jellemzően hat vagy hét hónapot csúsznak a gyártók, ami az ellátási lánc problémái, munkaerőhiány, valamint a túl gyorsan felpörgő kereslet miatt alakult ki.
De az energiaárak megugrása miatt bajban vannak a kisebb, nagy energiaigényű gyártók is, például az öntvényeket és kovácsolt termékeket előállító vállalatok.
Többek között ezért is jelentette be az Airbus, hogy az idei leszállítási célját lecsökkenti 700 utasszállító gépre. Ez a szám meglehetősen alacsony, ha azt is figyelembe vesszük, hogy a gyártónak még 6100 darab A320neo típusú gépet kellene leszállítania. A mostani becslések alapján ez még akár nyolc évet is igénybe vehet.