A Bahart a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) közreműködésével építtetett két új személyhajója és két kompja a komáromi hajógyárban készült el még 2021-ben. Az új hajók vízre bocsátása és üzempróbája a hajógyárban megtörtént, és szállításra előkészített állapotban várták, hogy a Balaton vízállása, valamint az időjárás lehetővé tegye a vízi szállítást.
A hajók szerda délelőtt indultak útnak a komáromi hajógyárból a Dunán. A Sió torkolatáig 272 kilométert tesznek meg, majd a Sió-csatornán 121 kilométert megtéve érik el a Balatont.
Mivel a hajókat a szállítás miatt részlegesen szét kellett szerelni, még több hónapos szerelési munkákra lesz szükség a forgalomba állításuk előtt.
Az összetett logisztikai feladatban a komáromi hajógyár, az Országos Vízügyi Főigazgatóság és Kirendeltségei, valamint a hajózási társaság munkatársai vesznek részt.
Négy új hajó is érkezik
A Bahart vezérigazgatója szerint 40 éve nem történt ilyen mértékű műszaki fejlesztés a balatoni hajózásban. Az új kompok és katamaránok érkezése szerinte kedvezően fognak hatni a régió turizmusára, és a helyi közlekedésre is – írja az MTI.
A két új komp a Szántód és Tihany nevet kapja, a két új katamarán pedig Balaton és Tomaj néven fog forgalomba állni.
A meglévő kompokon 1,4 millió utast szállítottak tavaly, 1,4 százalékkal többet a 2021-es csúcsnál. A mentrendi hajózás utasforgalma 4,4 százalékkal, a séta- és a programhajók iránti kereslet 17,6 százalékkal emelkedett. Tavaly a társaság az állami tőkeemelésnek köszönhetően több mint 5 milliárd forintot fordított beruházásokra, köztük új hajók és kompok beszerzésére.
A balatoni önkormányzatok tiltakoztak
A balatoni önkormányzatokat tömörítő Balatoni Szövetség levelet írt a Belügyminisztériumnak azt kérve, hogy azonnal állítsák le a víz leeresztését.
Mindezt azzal indokolják, hogy a Balaton vízszintje a nagy meleg miatt amúgy is párolog, így túlzás lenne még tovább csökkenteni azt. Szerintük tény, hogy a várakozó hajók Balatonra való juttatása, felúsztatása 15-17 centiméter vízszintcsökkenést okozna.