Sokan már nem hotelekbe foglalnak, inkább a kisebb szálláshelyeket, az apartmanokat és a panziókat részesítik előnyben, itt ugyanis a tömegtől elszeparáltan kapcsolódhatnak ki. A Szallas Group és a Nielsen IQ legfrissebb közös kutatásából kiderült: a hotelek részesedése 33 százalékról 31 százalékra esett vissza 2019 és 2021 között, míg a nem hotelbe történő foglalások aránya ennek megfelelően 67 százalékról 69 százalékra nőtt. A non-hotel szegmensen belül legnépszerűbbek az apartmanok – 24 százalékról 26 százalékra emelkedett arányuk –, a második helyen a vendégházak, a harmadikon pedig a panziók állnak. Bár a változás nem tűnik hatalmasnak, a számok azt mutatják, hogy a hotelekbe történő foglalások aránya stagnál, míg a kisebb szálláshelyekre történő foglalások erősen emelkednek – írja a felmérésre hivatkozva a TurizmusOnline.
Bátrabban megyünk külföldre is
A járvány összességében az utazási kedvet a vártnál kevésbé vetette vissza: 2022-ben a covid előtti időszakban tapasztaltnál is magasabb lehet a fogyasztók utazási hajlandósága, még ha új trendek erősödésével is. A közeljövőben a válaszadók már nem csupán belföldi, hanem külföldi utazást is nagy arányban (58%) fontolgatnak, többségük inkább a környező országokba – pl. Horvátország, Románia, Csehország, Lengyelország – utazna szívesen.
A megkérdezettek 92 százaléka 2020-ban és 2021-ben is legalább egy alkalommal utazott, és 99 százalékuk tervezi ezt a járvány utáni időszakban.
Míg 2021-ben a válaszadók alig ötöde utazott külföldre és belföldre egyaránt, addig jövőre ezt már több mint felük tervezi. Népszerű volt az egyedül utazás, de az elkövetkező két évben inkább partnerekkel, családtagokkal kelünk majd útra. „Érdekes eredménye a kutatásnak, hogy a férfiak magasabb arányban terveznek csak a párjukkal utazni, gyermekek nélkül, mint a nők. Belföldön a férfiak 65, míg a nőknek csak 57 százaléka utazna kettesben, külföldre pedig 55 (férfiak) és 48 (nők) százalékuk” – mondta Pádár Kata, a Nielsen IQ vezető piackutatója. A nyaralás mellett előtérbe kerülnek az egészségturisztikai célú és a kulturális körutazások.
A belföldi desztinációkat tízből kilenc válaszadó jellemzően saját személygépkocsival keresi fel a pandémiától függetlenül is, a járvány hatására azonban 59 százalékról 68 százalékra nőtt azok aránya, akik külföldre is – elsősorban a környező országokba – autóval utaznak. A válaszadók a pandémiát követően is a járvány előtti arányban tervezik a kocsis kirándulásokat. A covid miatt a prioritások is változtak: a válaszadók 99%-a igényli, hogy a tervezett tartózkodási időt rugalmasan megváltoztathassa és az utazást ingyenesen lemondhassa, egyúttal megugrott a kiegészítő higiéniai szolgáltatások és a távolságtartáshoz szükséges feltételek iránti igény. Ami a maszkhasználatot illeti, a válaszadók közel kétharmada nem foglalna olyan szállást, ahol ezt kötelezően előírják a vendégek számára is.