A Duna-híd építése 2017. szeptember 1-jén kezdődött. 2017. október és 2018. február között verték le a Dunán kialakított műszigetek kialakításához szükséges szádfalakat. A 2018-as év elején kezdődött meg az acélszerkezet és a pilon elemeinek gyártása három helyszínen. Jelentős mérföldkő volt 2018 júniusában a hídpálya első elemének beemelése a szerelőállványra. Ezután párhuzamosan haladt a pálya és a pilon elemeinek építése. 2019. elején a magyar oldali nyílásban is megkezdődött a hídpálya szerelése az állványokon, az úgynevezett szerelőjármokon. Az év vége felé felgyorsultak az események. 2019 szeptemberében a pilon elérte azt a magasságot, amelynél megkezdődhetett a kábelek behúzása – írja közleményében a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.
Ezt követően lehetett elkezdeni a legnagyobb, 250 m-es nyílásban a hídpálya elemeinek szerelését. A pilon 2019. november közepén érte el a végleges, 118 méteres magasságát. A pálya utolsó elemének, a zárótagnak a beemelésére 2019. december 3-án került sor. Ezzel megvalósult a Duna két partjának összekötése. Az év végi szünet után „mindössze” a híd „felöltöztetése” maradt hátra. A szigetelés elkészítése, a festési munkálatok, a korlátok felszerelése, a közvilágítási oszlopok elhelyezése, a díszkivilágítás lámpáinak és a hajózási jelzések elhelyezése, valamint a híd elektromos és monitoring rendszerének beszerelése. A híd aszfaltozása 2020. május 13.-14-én történt meg. A befejező munkálatok elvégzése után a műszaki átadás-átvételi eljárás 2020. június 2-án lezárult. Ez idő alatt elkészült a magyar és a szlovák oldali csatlakozó út.
A befejezés előtt, 2020 áprilisában a magyar és szlovák fél közös döntését követően az új Duna-híd, a Monostori híd elnevezést kapta.
A híd egypilonos, ferdekábeles szerkezet. Különlegessége az asszimetrikusan – a pillér egyik oldalán – elhelyezkedő, ferde pilon. A pilon 48 darab elemből áll, és teljes magassága 118 méter, amelyből az útpálya feletti magasság 94,5 méter. A pilon első 11 eleme végső állapotban nem látható, mert a pillér alapjától indulnak és a pillérbe vannak betonozva. A pilon hídpálya felöli részét, körülbelül 70 méter magasságig, az első kábel befűzésig betonozták ki, ez biztosítja a stabilitását. Az acélból készült elemeket először a Clark Ádám úszódaru, majd toronydaru emelte a helyükre. A hídpályát 35 elemből szerelték össze, melyeket szintén a Clark Ádám úszódaru segítségével egyesével emelték a helyükre.
A hídszerkezethez 5.200 tonna, a pilonhoz 2.000 tonna acélt használtak fel. A 16 pár ferdekábel súlya 320 tonna. Az alapozás, a pillérek építése és a pilon kibetonozása során közel 20.000 köbméter beton került beépítésre. A Komárom és Komárno között megépült Monostori hídon átvezetett 2,4 kilométeres 2×1 sávos útszakasz, a magyar oldali 1. sz. főutat köti össze a szlovák oldali I63 sz. főúttal. A csatlakozó utak hossza: a magyar oldalon 1158 méter, a szlovák oldalon 646 méter. A 600 méteres Monostori híd a városközpontban lévő Erzsébet hídtól 2,8 kilométerre, míg a meglévő vasúti hídtól 170 méterre a Duna 1770,57es folyamkilométer szelvényében épült.
A híd egyik oldalán gyalogjárda, a másik oldalán kerékpárút vezet át.
Az új közúti, kerékpáros és gyalogos Duna-híd jelentősen lerövidíti a szlovák-magyar teherforgalom útját és tehermentesíti a meglévő komáromi hidat, ami a két település belvárosait köti össze. Az új komáromi Duna-híd kivitelezését a H-M DUNAHÍD Konzorcium végezte nettó 91,2 millió euró értékben.
A kivitelezés koordinátora Magyarország, a projekt az Innovációs és Technológiai Minisztérium és a szlovák Közlekedési és Építési Minisztérium megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. és a Slovenska správa ciest (SSC) Szlovák Közútkezelő Társaság beruházásban, uniós és hazai forrás felhasználásával valósult meg. A projekt teljes költségének közel 85 százalékát a CEF (Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz) támogatási alap finanszírozta.
Európa ma Közép-Európában épül
Orbán Viktor miniszterelnök az átadáson elmondta: ma a magyarok, a szlovákok, a csehek és a lengyelek építik Európát. Azt is kijelentette, hogy a járványtól függetlenül az országoknak működniük kell. Vele egyetértésben fejtette ki Igor Matovic, szlovák miniszterelnök, hogy Magyarország és Szlovákia megmutatta: a világjárvány idején is tud a nemzeteiket összekötő hidakat építeni. Állítja: “kicsit furcsa” ugyan, hogy akkor adnak át egy hidat, amikor le vannak zárva a határok, de éppen ezért fontos most megmutatni, hogy készülhetnek új hidak – idézi szavait az MTI.