A 290 légitársaságot tömörítő Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) tavaly még az akkori járványhelyzetre való tekintettel online tartotta összejövetelét. Idén már kevésbé voltak óvatosak, még a delta variáns árnyékában is összegyűltek Bostonban – írja a 24.hu.
Az IATA főnöke, Willie Walsh arról beszélt, az emberek repülni vágynak, ráadásul erős az ellenállóképességük. A szövetség felmérésére utalva jelezte, a légi utasok kilencven százaléka mondta, hogy biztonságban érezte magát a repülőutak során.
Ezzel együtt viszont lehangolóan jegyezte meg: a világ légitársaságai 200 milliárd dollárt buktak a koronavíruson és ennek még nincs vége, mivel idén 52 milliárd dollár ég el. Jövőre még 12 milliárdnyi veszteséget jósolt, de ha minden a tervek szerint halad, 2023-ra már nyereséget termelhet a világszinten 88 millió embernek munkát adó ágazat.
„Régóta egyértelmű, hogy a vírus terjedésében nem a nemzetközi utazás jelenti a komoly kockázatot. Február és május között 4,2 millió emberen – az Egyesült Királyságba érkezőkön – végeztek PCR-tesztet, és közülük csak 57 200 volt pozitív. Ugyanebben az időszakban az országban élők közül 32 millió embert teszteltek le, ebből 2,2 millió lett pozitív. Ez azt jelenti, hogy az országba érkező légi utasok között a pozitívak aránya egy százaléknál kevesebb volt, az országon belüli tesztelés során viszont meghaladta a 7 százalékot.” – Walsh ezekkel az adatokkal utalt arra, szerinte nem az utazás jelenti vírus szempontból a legnagyobb kockázatot.
Az iparág mindeközben szorgalmazza a vakcinák gyors hozzáférhetőségét, az oltatlanok körében az ingyenes tesztelést, illetve az oltottak szabad utazási lehetőségét.
Az IATA főnöke kitért arra a kérdésre is, mennyire indokolt az egyre növekvő átoltottság mellett a fedélzeti maszkhasználat. Hiszen az utasok számára kényelmetlenséget okoz, globális méretekben rengeteg szemetet termel.
Willie Walsh szerint a kötelező maszkviselésnek a repülőn egyre kisebb a hozzáadott értéke, hamarosan eljön az az idő, amikor ezt érdemes lesz újragondolni.
Hasonlóan problémásnak tűnnek a jelenleg kötelező regisztrációs ívek is: akad olyan ország, ahol 36 kérdésre kell ezen felületeken válaszolni, viszont a feleletek valóságtartalmát egyetlen hatóság sem ellenőrzi.
A légitársaságok magukra találásában az elmúlt időszak legfontosabb mérföldköve volt az, amikor az Egyesült Államok bejelentette, az oltottak ismét utazhatnak a schengeni övezetből Amerikába. Ezzel óriásit ugrott a forgalom az ebben a viszonylatban közlekedő légitársaságok gépein.