Lakóautós luxus vagy nomád kempingezés? Érvek és ellenérvek
Mindig is vonzottak a klassz járművek, tetszett az általuk kínált luxus és kényelem, párosítva a mozgás szabadságával. Egy újabb, korszerűbb lakóautó minden földi jóval föl van szerelve; van benne fürdőszoba, WC, konyha hűtőszekrénnyel, mélyhűtővel, mikróval, tűzhellyel és mosogatóval, hálószoba, nappali rész asztallal és körben kanapéval, fűtés, meleg víz, klíma, egy szóval minden, mi szem szájnak ingere.
Ellenérvek is vannak természetesen, melyekre a feleségem minden ilyen álmodozásom alkalmával föl is hívta a figyelmemet. Végül is minden modern luxus és technikai csoda ellenére ez mégis csak egy nomád életforma, ahol az ember magát kell kiszolgálja, főz, megterít, evőeszközöket pakol, mosogat maga után. Nem mintha a fölsorolt tevékenységekkel önmagukban bármi probléma lenne, de összevetve ezt azzal a ténnyel, hogy ez mégis csak egy nyaralás, ahová az ember pihenni, kikapcsolódni megy, nem biztos, hogy tényleg ez lenne a legjobb választás. Ráadásul egy ilyen lakóautó napi bérleti díjából egy 4-5 csillagos szállodába is eljut az ember svédasztallal, all-inclusive ellátással, amelynek a kényelmével és kiszolgálásával a lakóautózás egész biztosan nem vetekedhet. Ehhez hasonló gondolatok odázták el 10 éven keresztül a döntést.
Idén tavasszal azonban valami történt. Egyrészt úgy gondoltam, hogy a gyerekek, mivel már 12 – 14 évesek, most vannak a legjobb korban ahhoz, hogy ez egy felejthetetlen élmény legyen a számukra. Azt mondtam, hogy most, vagy soha, el kell mennünk. Másrészt, ahogy erről az ötletről elkezdtünk mesélni a barátaink körében, sorban több olyan megerősítést kaptunk, hogy „ez lesz életetek legjobb nyaralása”, vagy „ha egyszer kipróbáljátok, ezután mindig így fogtok nyaralni”. Úgyhogy Ildi is megnyugodott, én pedig a Suwenornál lefoglaltam az autót nyárra két és fél hétre.
Utazástervezés és mozgási szabadság
Már az utazás tervezésénél éreztem, hogy itt olyan szabadságunk lesz, ami más nyaralások esetén nem volt ismert.
Ha az ember repülővel utazik valahova, ott szállodát foglal, és még ha kocsit is bérel, amivel tudja járni a környéket csillagtúra szerűen, mégis csak egy kisebb területre van korlátozva. A program is nagyjából kötött, mivel este mindig vissza kell menni a szállodába.
Egy fokkal jobb volt, amit Amerikában csináltunk egyszer: terepjárót béreltünk és Las Vegasból indulva 3.000 km-t autózva két hét alatt körbejártunk sok nemzeti parkot és mindig ahol épp ránk esteledett, ott néztünk egy motelt. Akkor viszont végig bőröndből éltünk, hiszen a csomagunkat minden este a kocsiból a motelbe, reggel pedig vissza a kocsiba kellett pakolni.
Itt viszont a „lakását” viszi magával az ember, komplett hálószobát, szekrényekkel, fürdőszobát, konyhát, tehát úgy lesz meg a mozgási szabadság, hogy közben nem kell pakolászni, vagy bőröndökkel bajlódni.
Bepakolás
A pillanat egyszer csak elérkezett. Az autót elhoztam és elkezdtünk bepakolni. Azért mégiscsak különleges, hogy az ember nem bőröndökbe és táskákba pakol, hanem csak a szekrényből kihordja a stósz ruhákat az autóba és beteszi az ottani szekrénybe. Aztán a fürdőszoba polc tartalmát átrámolja a lakóautó fürdőszobapolcaira, tányérokat, evőeszközöket a konyhaszekrényből a konyhaszekrénybe.
Az autó kényelmesen nyelte el az összes cuccunkat. Mindenkinek külön ruhásszekrény, két nagy akasztós szekrény vállfán tárolt ruháknak, nagy konyhaszekrények és a nappali részben a kanapé fölött és elől a vezetőfülkében is számtalan kis szekrény és pakolási lehetőség. Mindennek bőven van helye.
A kocsi hátuljában van egy „garázs”, ahova bepakoltuk a kempingasztalt, 4 db kemping széket, 4 db rollert, törölköző szárítót egy 3 x 4 méteres kilépő szőnyeget, egy 4 személyes gumicsónakot evezőkkel, egy nagyméretű napernyőt talppal, az összes strand felszerelését a családnak, egy grillező sütőlapot, búvármaszkokat, sporttáskákat, 4 hátizsákot, 3 nagy kosár kaját és vizet és számtalan apró csecsebecsét szintén kosarakba rendezve. Ezekkel sikerült kb. fél magasságban megpakolni a garázst…
Utazás
Csak az első és az utolsó napon autóztunk nagyobb, 1.000 km körüli távolságot: Budapestről Mostarig mentünk le, utolsó nap pedig Görögországból jöttünk haza. Nekem ez nem jelentett nagyobb kihívást, hiszen 20 évvel ezelőtt, amikor még kamionoztam, naponta vezettem ennyit. Egyszer még 4.200 kilométert is mentem egyben, pihenő nélkül (akkor még más világ volt, ma már ezt nem lehet megcsinálni a szabályozás, de inkább az ellenőrzés szigora miatt!).
A gyerekeknek viszont hatalmas előny volt, hogy nem egy helyben kellett végigülniük az utat. Ha kedvük volt, a kanapén ültek és kártyáztak az asztalon, ha elfáradtak, hátramentek a hálószobába aludni, vagy csak a hatalmas franciaágyon heverészve zenét hallgattak. Ha megéheztek, elsétáltak a hűtőhöz, vagy a mosdóba, mint egy repülőn, vagy egy távolsági buszon. Az oda- és visszaút mindkét alkalommal éjszakába is csúszott (így terveztük), amit a gyerekek végigaludtak, így nekik nem tűnt annyira hosszúnak. A hálószobában a franciaágy egyébként akkora, hogy hárman is elalszanak rajta, tehát még Ildi is be tudott feküdni a gyerekek közé. A köztes napokon csak 1-2 órát autóztunk. A célpontok így voltak sorba fűzve egymás után: Horvátország, Bosznia-Hercegovina, Montenegró, Albánia és Görögország.
Szabadság és komfort
Megítélésem szerint a nyaralás napjait alapvetően kétféleképpen csoportosíthatjuk. Az egyik fajta program, amikor egy területet bejárunk és egymás után újabb és újabb célpontokat fedezünk fel. Szó lehet városnézésről, vagy különböző természeti látnivalók megcsodálásáról. Ilyenkor minden nap autózunk valamennyit a következő célpontig és éjjel csak aludni állunk meg. Ehhez nem szükséges semmilyen kemping. Egy „csak éjszakázásra” szolgáló parkolót bárhol lehet találni. Az autó alapvető berendezései (hűtő, mélyhűtő, klíma, mosdó) napokon át működnek probléma nélkül. A hűtőkhöz még akkumulátor sem szükséges, mert álló helyzetben automatikusan gázról működnek. Vannak olyan parkolók is, ahol az ember tud vizet tölteni és csatlakozni 230V hálózatra.
A másik fajta program, amikor valahol több napot tervezünk eltölteni. Ilyenkor viszont érdemes egy jobb kempinget választani. Ezekben minden megtalálható, ami egy jó szállodában. A komolyabbakban van medence, jakuzzi, étterem, bolt, csak éppen nem szállodai szobát kapsz, hanem egy placcot, ahová beállhatsz az autóddal és tudsz vizet tölteni, csatlakozni a 230 V-os elektromos hálózatra és szennyvizet leengedni. Innentől kezdve folyamatos komfortod van. A lakóautóban van fürdőszoba, WC, konyha, hálószoba, fűtés, meleg víz, klíma… A napi kirándulásról visszatérve pedig lehet élvezni a medencét, vagy a helyi éttermeket.
Az utat ez alapján terveztem meg, az első felét sok mozgással és látnivalóval. Öt országban voltak célpontjaink.
Az első pár éjszakákra épp ezért kempinget, parkolóhelyet nem foglaltam előre, de Mostarban például simán egy külvárosi parkolóban tudtunk éjszakázni. Az első előre foglalt kempingünk a negyedik napon Albániában volt.
Itt két éjszakára foglaltam helyet, mert egy egész napos Jeep túrára mentünk, amihez fontos volt egy fix találkozási pont, ahová az előre leszervezett túravezetőnk jöhetett értünk a Jeep-el, és ahol a lakóautót egy teljes napra biztonságban magára hagyhattuk. Az utunk második felében viszont már két helyszínen töltöttünk hosszabb időt: a Meteóráknál 3 napot, majd a Chalkidiki-félszigeten 5 napot. Ezeken a helyszíneken előre foglaltunk klassz kempingeket, amiben a barátaink segítettek, hiszen ők már több alkalommal jártak ezeken a helyeken.
Kempingek
Régen a kemping szó hallatán mindig egy olcsó sátras nyaralásra gondoltam. Azt hiszem, ez az előítéletem igencsak téves volt. Igen, persze vonattal érkezve és sátort állítva is lehet kempingezni, de ennek a műfajnak van egy olyan szegmense, ahol az emberek nem az alacsony költség miatt választják a kempingezést, hanem az itt elérhető szabadság és különleges hangulat miatt.
Bizony a kempingben tucatjával voltak azok, akik új Mercivel, Audival, BMW-vel, vagy éppen a legmodernebb 20-30 milliós lakóautókkal voltak. A saját lakóautó, vagy lakókocsi elé elősátrat és teraszt állítva a saját otthon kényelme érhető el. A kemping, ahol a Chalkidiki félszigeten voltunk, egy kisebb falu. 1 kilométer hosszú saját homokos tengerparttal, medencével, éttermekkel és bárokkal, bolttal, edzőteremmel, játszótérrel, olyan, mint egy komolyabb szálloda. Ide, a kempingfaluba az utcáról nem lehet csak úgy bejönni, kizárólag tartózkodási igazolvánnyal szabad a belépés.
A tengerparton kint lehet hagyni a napernyődet, a csónakot, vagy bárhol a kempingben a rollereket, kerékpárokat, mindent ott találsz akár másnap is, ahol hagytad. Persze ilyenkor, amikor a lakóautót lakásnak rendezed be napokra, érdemes valamilyen más közlekedési eszközt vinni magaddal – Laci barátom például lakókocsival érkezett, amit egy 8 személyes autóval húzott, így nekik köszönhetően autóval tudtuk bejárni és felfedezni a félszigetet a hét során. Remek hetet töltöttünk itt.
Összegzés
Ildi, aki a legkomolyabb fenntartásokkal volt a programot illetően (a főzés, mosogatás és takarítással kapcsolatos félelmek miatt), azt mondta, ez az első olyan nyaralása, ahonnan a 2 hét után nem akart volna hazajönni. A gyerekek napok óta kérdezgetik, hogy mikor veszünk saját lakóautót, mert akkor bármennyi időre mehetnénk nyaralni. Én magam pedig teljesen belecsavarodtam ebbe a műfajba.
Az önellátástól nem kell megijedni. Azt hiszem, mi összesen két alkalommal főztünk valami egyszerű tésztát. Általában étteremben ebédeltünk, vagy vacsoráztunk, az egyéb étkezések, leginkább a reggeli vagy vacsora történt a lakóautóban, vagy az előtető alatt a kinti asztalnál hangulatosan. Ezek viszont nem főtt ételek, hanem a hűtőben található egyéb kaják voltak.
Ha Isten megadja (és miért ne adná?) visszavonulásunk után Ildivel ketten egész Európát bejárhatjuk egy ilyennel. Akkor majd hátul egy két személyes motort fogok magammal vinni (láttam is egy nem egy ilyen megoldást másoknál), és két elektromos rollert is szállítok majd a garázsban. A motor alkalmas lesz 100 km-es körzet meglátogatására, az elektromos rollerek pedig akár a kisvárosok sétálóutcáiban is használhatók. Lakóautóval olyan felfedezéseket lehet megvalósítani, amit semmilyen más módon nem. Egy nyaralás alatt be lehet járni egészen nagy területeket, országokat, miközben az ember teljesen szabad menet közben is a program alakítására. Bárhol maradhat tovább a tervezettnél, vagy egészen új irányokba kanyarodhat közben. Nem szükséges előre mindent pontosan megtervezni, leszervezni.