Elárulták a szakértők, mi egy repülőút legveszélyesebb része - sokan nem erre gondolnának!
A 12 ezer méteres magasságban történő utazás ijesztőnek tűnhet, de a szakértők szerint nem ez a legveszélyesebb része egy repülőútnak. A légi közlekedési biztonsággal kapcsolatos viták az elmúlt hetekben ismét felerősödtek, miután több súlyos baleset is történt a közelmúltban – írja a CNN.
A pilóták és repülési szakértők is alátámasztják, hogy a legrizikósabb időszak a felszállás és a leszállás.
Az utóbbi időben történt incidensek is főként ekkor következtek be.
Sűrűsödnek a szerencsétlenségek
Január 29-én az amerikai Ronald Reagan Washingtoni nemzeti repülőtér közelében az American Airlines regionális gépe összeütközött egy kiképzési repülésen lévő Black Hawk helikopterrel. Két nappal később egy United Airlines járatot evakuálni kellett a felszállás előtt Houstonban, miután a hajtóműben tűz ütött ki. Két héttel ezután pedig egy Learjet 35A, amely a Mötley Crüe énekese, Vince Neil tulajdonában volt (bár ő nem tartózkodott a fedélzeten), leszállás közben letért a kifutóról, majd összeütközött egy Gulfstream géppel az arizonai Scottsdale repülőtéren. A balesetben a pilóta életét vesztette.

A leszállás a legveszélyesebb
A statisztikai adatok szerint 2024-ben 1468 repülési baleset történt, ezek közül 770 a leszállás, 124 pedig a felszállás során. Mary Schiavo, a CNN közlekedési elemzője szerint a repülőterek fokozott terhelést rónak a pilótákra és a légiforgalmi irányítókra. „A leszállás veszélyesebb, mint a felszállás, mert sokkal kevesebb lehetőség van a korrigálásra egy esetleges hiba esetén” – mondta Schiavo.
Szigorú szabályok a pilótafülkében
1981-ben vezették be az úgynevezett „steril pilótafülke” szabályt, amely szerint 10 000 láb alatt tilos felesleges beszélgetéseket folytatni a pilótakabinban. „Ez egy rendkívül fontos időszak, amikor a pilótáknak a teljes figyelmüket a repülőgép biztonságos irányítására kell összpontosítaniuk” – mondta Dennis Tajer, az Allied Pilots Association szóvivője.
A pilóták hosszas ellenőrzőlistákat futtatnak le minden egyes repülés során, és a vészhelyzetekre is fel vannak készülve. Ennek köszönhető, hogy egy héttel ezelőtt egy Southwest Airlines gép a floridai Orlando repülőtéren még időben megállt, miután egy hibás engedély miatt a forgalmi irányítás visszavonta a felszállási parancsot.