Az NL Times című, angol nyelvű holland hírportál pénteki beszámolója szerint a zsilip holland területen található, de elsősorban arra szolgál, hogy a belgiumi Gent kikötőjét tegye hozzáférhetőbbé a tengerjáró hajók számára.
A De Nieuwe Sluis 427 méter hosszú és 55 méter széles, ezzel a világ egyik legnagyobb tengeri, közúti forgalmat is bonyolító zsilipje.
Hasonlóan nagy, mint a Panama-csatorna zsilipjei, azonban valamivel kisebb, mint a szintén Hollandiában található, a világ legnagyobbjaként számon tartott IJmuiden tengeri zsilip, amit 2022-ben nyitottak meg.
A De Nieuwe Sluis zsilipet a két ország uralkodója közösen adta át egy elektromos hajóról.
Mivel a zsilip megépítésének szándéka Belgiumból származott, Flandria, az ország északi régiójának kormánya fedezte az építkezés 1,2 milliárd eurót kitevő költségének mintegy 80 százalékát. Hollandia néhány százmillió euróval, az Európai Unió pedig a további fennmaradó összeggel járult hozzá a megvalósításhoz.
A zsilip elnevezésére a két ország külön bizottságot hozott létre, de – írták – rendkívülinek számító méretei miatt nem tudtak jobb nevet találni, mint a De Nieuwe Sluis, azaz A nagy zár.
A holland királyi udvar internetes oldalán közölte: a projekt a holland és belga együttműködés szimbólumává vált. Kiemelték, hogy mindkét ország számára gazdasági jelentőséggel bír, mivel jobban kihasználhatóvá teszi az összekapcsolódó csatornarendszerek lehetőségeit. A zsilip csökkenti a hajók várakozási idejét, valamint jobb hozzáférést és gyorsabb közlekedést biztosít a szállításhoz úgy a tengeren, mint a szárazföldön.
Tájékoztatásuk szerint a zsilip megépítését az is indokolta, hogy, amíg 2023-ban mintegy 56 ezer hajó haladt át a csatornarendszer zsilipkomplexumán, addig számuk 2040-re várhatóan 96 ezerre emelkedik. A zsilip amellett, hogy megkönnyíti a hajóközlekedést, fontos hozzáférési útvonalat biztosít a közúti teherforgalom számára, valamint árvízvédelmi funkciót is betölt – hangsúlyozták.
A belga királyi udvar a közösségi oldalán azt írta, a monumentális építmény megkönnyíti a hajózást Gent és az Északi-tenger között. A zsilip a határon átnyúló együttműködés nagyszerű példája – tették hozzá.
(MTI)