A Magyar Közlönyben este megjelent hír alapján végre elhárultak az akadályok, és elindulhat az új Duna-híd építése – szúrta ki a Világgazdaság.
A kormány döntött a Mohácsi Duna-híd és a hozzá tartozó úthálózat kivitelezéséhez szükséges pénzügyi források biztosításáról. A kabinet egyetértett a híd megépítésével, és a beruházást mentesítette a beruházási stop alól, amelyet a szomszédos háború, a rezsicsökkentés védelme és a honvédelem érdekében hoztak létre.
Csütörtök este egy olyan kormányhatározat látott napvilágot a Magyar Közlönyben, amelyre már nagyon sokan vártak. Az újonnan közzétett rendelet szerint a kormány a projekt teljes költségvetését 389,3 milliárd forintban állapította meg.
Az építési munkálatok azonban csak 2025-ben kezdődhetnek, így idén még nem terhelik a költségvetést.
Így ütemezték a költségeket
A költségek a következőképpen oszlanak meg a projekt teljes ideje alatt: 2025-ben 50 milliárd forint,2026-ban 100 milliárd forint, 2027-ben 80 milliárd forint, 2028-ban 110 milliárd forint, 2029-ben 47,1 milliárd forint, 2030-ban100 millió forint, és az utolsó évben, 2031-ben pedig 100 millió forint.
A kormány megbízta a pénzügyminisztert, hogy az építési és közlekedési miniszter kezdeményezésére az idei évben gondoskodjon 2 milliárd forint átcsoportosításáról az állami közútfejlesztési beruházások keretén belül, a projekt előkészítésére és megvalósítására.
Az új projekt az eddigi valaha volt legnagyobb összegű beruházás, de a tervek sokkal többet ígérnek, mint a 21. dunai átkelő megvalósítása.
A projekt nem csupán a hídról szól ugyanis, hanem a hozzá kapcsolódó úthálózat fejlesztéséről is. Nem csak a helyiek mindennapjait könnyíti majd meg, hanem országos szinten is fontos szerepet játszik majd az infrastruktúrában, mivel összeköti az 51-es főutat az M6-os autópályával. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy összekapcsolja majd a sugárirányú gyorsforgalmi útvonalakat, valamint a déli határ közelében fekvő városok – például Pécs, Mohács, Baja és Szeged – ipari központjait.
Könnyebb lesz a városnézés is
Az új híd megépítése nemcsak a mindennapi közlekedést forradalmasítja majd, hanem a turizmus számára is nagy előrelépést jelent Mohács környékén. Jelenleg a kompközlekedés az egyik fő átkelési lehetőség a Duna ezen szakaszán, ami időigényes és kevésbé kényelmes az ide látogatók számára. A híd elkészültével azonban jelentősen lerövidül majd az utazási idő, így a látogatók gyorsabban elérhetik a környék kulturális és természeti látnivalóit.
Mohács híres többek között a történelmi jelentőségű Mohácsi Nemzeti Emlékhelyről, ahol az 1526-os csata nyomait őrzik, valamint a Busóudvarról, amely a legendás busójárás hagyományának egész évben elérhető bemutatóhelye.
A környék a természetbarátoknak is kedvez : a Duna-Dráva Nemzeti Park lenyűgöző élővilággal, mesés ártéri erdőkkel és izgalmas vízi világgal büszkélkedhet. A Villányi borvidék, Magyarország egyik legnevesebb borvidéke, szintén elérhetőbbé válik a fejlesztésnek hála.
A tenderen egyébként hárman is versenybe szálltak a kivitelezésért, a legolcsóbb ajánlat nyert, így már biztosan a tiszakécskei Duna Aszfalté a projekt.