Japánba egyre több turista érkezik, ami megemelte a hagyományosan alacsony éttermi árakat. Az éttermek egyensúlyozni próbálnak fizetőképes külföldi és hűséges hazai vendégeik között: ezért egyre több helyen kedvezményeket kaphatnak a helyiek a látogatókkal szemben, írja a CNN.
A tömegturizmus pénzügyi krízist hozott
Japánban egyre több étterem és vállalkozás kezdett eltérő árakat alkalmazni a helyiek és a turisták számára. A háttérben a növekedő turistaszám és a yen gyengülése áll: a gazdagabb országokból érkező turisták könnyűszerrel kifizetik azt, amire a mindennapi japán lakosoknak nem mindig marad pénze. A koronavírus hatásaiból felépülő gazdaságban az étteremtulajdonosok most fontolgatják a lehetőséget, hogy kedvezményekkel tartsák meg helyi vásárlókörüket.
“Az emberek úgy gondolják, hogy ez diszkrimináció, de nagyon nehéz kiszolgálnunk a külföldieket, és ez sokszor meghaladja a képességeinket” – mondta Jonemicu Sogo a CNN-nek. Jonemicu a Tamatebako tulajdonosa, ami egy népszerű all-you-can-eat étterem Sibujában, Tokió forgalmas bevásárlónegyedében. Mivel a japán pincérek közül kevesen beszélnek angolul, külön felszolgálót kell alkalmazniuk a turisták kiszolgálására, ami pluszköltséget jelent.
Jonemicu azt állítja, hogy a turistáktól nem számít fel különdíjat: ehelyett 1000 jen (nagyjából 3000 forint) kedvezményt kínál a helyieknek.
Nem csak az éttermeket érinti
Az ország különböző pontjain vezettek be intézkedéseket a túlturizmus hatásainak csökkentésére és a helyiek támogatására: Hokkaidó szigetén az üzleteket arra ösztönözték, hogy alacsonyabb árakat szabjanak a helyiek számára, míg egy Nyugat-Japán-beli város polgármestere fontolóra vette, hogy a külföldi turistáknak több, mint hatszoros belépődíjat számítson fel a Himedzsi kastély meglátogatásáért.
Elisa Chan, a Hongkongi Kínai Egyetem vendéglátóipari kutatóközpontjának igazgatóhelyettese szerint az eltérő árképzés hatékony eszköz lehet a tömegturizmuselleni küzdelemben. Ez megakadályozhatja, hogy a turisták elriasszák a lojális helyi vendégeket. Japánban azonban ez az árképzési gyakorlat még új jelenség, míg más országokban, például Velencében már bevezették a belépési díjakat a turisták számának szabályozására.