A fenntarthatóság kérdése a COVID-járvány alatt tört be a köztudatba: a repülőjáratok törlése miatt busszal vagy vonattal utaztunk, a közösségi távolságtartás és a gazdasági bizonytalanság miatt pedig kevesebbet költöttünk éttermekben, boltokban. A járvány végével azonban nem kellett sokáig várni, és minden visszatért a rendes kerékvágásba: egy felmérés szerint az európai helyszíneket megcélzó turisták száma már 2022 tavaszán megegyezett a járvány előtti mennyiséggel.
Az angol „overtourism” (túlzott turizmus) szó arra a jelenségre utal, amikor rengeteg turista látogat egy népszerű látványosságot, ami a környezet és a történelmi emlékhelyek lepusztulását okozza, illetve a helyiek számára is rosszabb életkörülményeket teremt.
Ez a jelenség gyakran a turizmus élvezeti értékét is csökkenti: mindannyian ismerjük a frusztráló érzést, mikor hosszú perceken át kell sorban állni, hogy zavartalanul megpillanthassunk vagy lefotózhassunk egy felkapott látványosságot. Ezen kívül a túl sok turista mértéktelen fogyasztása szennyezi a környezetet, megváltoztatja a helyi infrastruktúrát, és gyakran kellemetlenséget okoz a helyiek mindennapi életében is. A következő tippek arra szolgálnak, hogy olvasóink átgondolják, hogyan tudnák csökkenteni a környezetre gyakorolt negatív hatásukat.
Gondoljuk át az úti célt!
Ha nem tudjuk, hova utazzunk, nem feltétlenül kell követnünk az évtizedek alatt kialakult trendeket. Nem csak Párizsban vagy Rómában vannak kihagyhatatlan látnivalók: más, kevésbé népszerű városok is rengeteg csodálatos élménnyel szolgálhatnak. Mérlegeljük igényeinket, útitársaink képességeit (főleg gyerekek esetében), és ez alapján válasszunk az aktív, sportos pihenést, illetve a városnézést kínáló úticélok között.
Családdal utazóknak sokszor a belföldi turizmus is felejthetetlen élményeket és kikapcsolódást kínál. A gyerekek számára kevésbé megterhelő a rövidebb utazási idő, illetve a kevesebb idegen inger. A belföldi utazások emellett kisebb anyagi ráfordítással is kigazdálkodhatóak. Magyarország rengeteg kevésbé ismert természeti és kulturális kinccsel rendelkezik, melyek a hazai közönségre várnak.
Válasszunk fenntarthatóbb utazási módokat!
A repülők károsanyag-kibocsátása, különösen fel- és leszálláskor nagyban növeli az üvegházhatást. Érdemes megfontolni a busszal, vonattal való utazást.
A hosszabb menetidő elbizonytalaníthatja az utazókat, ugyanakkor repülőutak esetén gyakran elfelejtjük beleszámolni a reptérre vezető út hosszát és az ott töltött 2-3 órát.
Ehhez képest a buszos, vonatos utazás egy kényelmes, stresszmentes alternatívát kínál.
Válogassuk meg a szállásunkat!
Foglalás előtt érdemes utánaolvasni a szállás honlapján, hogy a választott hotel mit tesz a fenntarthatóság érdekében. Helyi termelőktől vásárolják az ételek hozzávalóit? Törekszenek a felelős energiafelhasználásra? A szállásra érkezve pedig érdemes úgy viselkednünk, mintha otthon lennénk: ne kérjünk minden nap új törülközőt és ágyneműt, ne folyassuk feleslegesen a vizet, a szoba elhagyásakor pedig kapcsoljuk le a villanyt, ahogy a mindennapokban tesszük.
Étkezzünk és vásároljunk fenntarthatóan!
Utazáskor keressük a helyi jellegzetességeket az éttermekben!
Ha nem tengerparton vagyunk, ne feltétlenül tengeri herkentyűket rendeljünk, tengerparton viszont legyünk nyitottak a nap fogására.
Inkább a helyiek által látogatott és üzemeltetett éttermekben költsünk, mint a nagy, multinacionális láncoknál. Ugyanúgy igaz ez a szuvenírválasztásra: mérlegeljük, hogy egy olcsó tömegtermék, vagy egy drágább, helyi kézműves termék megvásárlásával támogatjuk okosabban a helyi gazdaságot. Érdemes megfontolni azt a lehetőséget is, hogy egyáltalán nem veszünk szuveníreket, és a hűtőn porosodó mágnesek helyett az utazáson készített fotóinkat nyomtatjuk ki.
A mindennapi életben is hasznos fenntarthatósági tippek utazáskor is érvényesek: érdemes hordanunk magunknál újrahasznosítható kulacsot és vászontáskát, hogy ezzel is csökkentsük a műanyagszemetünk mennyiségét.
Felhasznált cikkek: “How to Travel More Sustainably” – The New York Times; “For travelers, sustainability is the word – but there are many definitions of it” – The National Geographic; “Global Tourism Rebounds to Pre-Pandemic Levels” – Visual Capitalist