Kiszakadt ajtó, félrefúrt lyukak: szakértők elmondják, lett-e okunk félni a repüléstől
Nem indult túl jól az év a repülésbiztonság szempontjából: talán az Alaska Airlines 737 Max 9-es repülőgépéről a levegőben kiszakadó ajtó története járta be a leghangosabban a sajtót, de mostanában mintha egymás után érkeznének az aggasztó beszámolók a repülőbalesetekről.
Miután kiderült, hogy a Boeing hírhedt ajtós esete gyártási problémák miatt következett be, egyes utazók már aktívan elkerülik a Max 9-es repülőgépekre történő repülőjegy-foglalásokat.
Valóban van okunk aggodalomra?
A CNN által megkérdezett szakmabeliek válasza roppant röviden összefoglalható: nincs. “Nem hiszem, hogy aggódni kellene” – mondja Geoffrey Thomas, repülésbiztonsági szakértő, az Airline Ratings főszerkesztője, ahol évente közzéteszik a legbiztonságosabb légitársaságok listáját. “Természetesen a Boeingnek akadtak gyártási problémái, ezeken jelenleg dolgoznak, és ez nem hangzik túl jól. De a lényeg az, hogy most már annyi ellenőrzés van érvényben, hogy nem hiszem, hogy bárkinek is aggódnia kellene” – jelentette ki.
Én biztosan nem haboznék felszállni egy Boeing repülőgépre
– fogalmazott Thomas, aki hozzátette, hogy a 737-es még mindig jobb biztonsági adatokkal rendelkezik, mint a 747-es. “És senki sem habozna felszállni egy 747-es fedélzetére” – mondja.
A repülést illetően tudni érdemes, hogy az idő múlásával a gyártók és a légitársaságok tanulnak a hibáikból, és olyan rendszereket vezetnek be, amelyek biztosítják, hogy ne kövessék el őket újra. Így statisztikailag a repülés egyre biztonságosabbá és biztonságosabbá válik.
Az Airline Ratings egy nemrégiben készült elemzésében meghatározta azon repülőgépek listáját, amelyek a legbiztonságosabbnak tekinthetők, mivel soha nem történt halálos áldozatokkal járó balesetük. Ezek között van a Boeing 787-es és 777-300ER, valamint az Airbus A220, A320neo és A380-as.
A világ legbiztonságosabb légitársaságainak listáját az Air New Zealand, a Qantas, a Virgin Australia, az Etihad Airways, a Qatar Airways, az Emirates, az All Nippon Airways, a Finnair és a Cathay Pacific vezeti.
“A repülés a legbiztonságosabb közlekedési mód”
Ezt már Anthony Brickhouse, a floridai Embry-Riddle Repüléstani Egyetem repülésbiztonsági professzora nyilatkozta.
Ha megnézzük a számokat, nagyobb a kockázata annak, hogy balesetet szenvedünk miközben a repülőtér felé vezetünk, mint amikor 38 000 láb magasan repülünk. Azt szoktam mondani, ha eléred a járatod, akkor a napod legveszélyesebb része már mögötted áll.
Brickhouse hozzáteszi, hogy az utasoknak kevésbé kellene figyelniük arra, hogy pontosan milyen repülőgéppel repülnek, és inkább azokra a dolgokra kellene összpontosítaniuk, amelyeket ők tudnak irányítani, például a személyes biztonságukra, amikor felszállnak a fedélzetre.
“Hdafigyelnek a biztonsági eligazításon, és tisztában vannak azzal, hogy hol vannak a vészkijáratok, vagy hogy nem repülnek gyerekekkel az ölükben” – mondja. Megjegyezte,
az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal és a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Hivatal vizsgálja a Max 9-es balesetét, és az a tény, hogy a repülőgép újra a levegőben van, azt jelenti, hogy elvégezték a szükséges ellenőrzéseket, hogy a gép a lehető legbiztonságosabb legyen.
2022-ben több mint 32 millió járat közül 5 esetben történt halálos baleset
A világ légitársaságait tömörítő IATA (International Air Transport Association) legfrissebb biztonsági jelentése szerint 2022-ben összesen 39 kereskedelmi légiközlekedési baleset történt a világon, 158 halálos áldozattal a fedélzeten, ami 0,83 millió járatonként egy balesetnek felel meg.
“2022-ben 32,2 millió járaton öt halálos baleset történt. Ez azt mutatja számunkra, hogy a repülés a legbiztonságosabb tevékenységek közé tartozik, amelyekben egy ember részt vehet. Annak ellenére azonban, hogy a repülés kockázata kivételesen alacsony, mégsem kockázatmentes” – mondta Willie Walsh, az IATA főigazgatója a jelentéshez csatolt nyilatkozatában.
A még ezen a nagyon magas biztonsági szinten is megjelenő tendenciák gondos elemzése az, ami még biztonságosabbá teszi a repülést. Az idei jelentés például azt állapította meg, hogy különleges erőfeszítéseket kell tennünk a turbólégcsavaros repülőgépek üzemeltetésével kapcsolatban Afrikában és Latin-Amerikában.
Az IATA szerint az iparág az elmúlt 10 évben az iparág 48%-kal javította általános biztonsági teljesítményét.
Nem mindegy, melyik országban szállunk repülőre
Arnold Barnett, az MIT statisztika professzora készülő tanulmányához vizsgál repülésbiztonsági adatokat. Adatai egyik könnyen érthető tanulsága, hogy a 2018 és 2022 közötti időszakban a halálozási kockázat egy beszállásra vetítve egy a 13,4 millióhoz volt. Szemléletesebb példával élve azt is mondhatnánk,
sokkal nagyobb az esélye annak, hogy valaki cápatámadásban haljon meg, vagy négyes ikreket szüljön, mint annak, hogy repülőgép-szerencsétlenségben veszítse életét.
Ez jelentős javulás a 2008 és 2017 közötti időszakhoz képest, amikor a kockázat egy a 7,9 millióhoz volt, és drámai csökkenés az 1968 és 1977 közötti időszakhoz képest, amikor a kockázat 350 000 beszállásonként egy halálesetet jelentett. Ugyanakkor az IATA arra figyelmeztet, hogy a világ egyes régióiban magasabb balesetek aránya.
Az ázsiai, afrikai és latin-amerikai fejlődő országokban jelenleg 2 millió beszállásonként egy haláleset fordul elő, ami jóval magasabb a világátlagnál.
Ezzel szemben Ausztráliában, Kanadában, Kínában, az Európai Unióban, Izraelben, Japánban, Új-Zélandon, Norvégiában, Svájcban, az Egyesült Királyságban és az Egyesült Államokban, vagyis azokban az országokban, ahol a tanulmány szerint a legbiztonságosabb repülni, a kockázat 80 millió beszállás után egy halálesetre csökken.
A közel nulla kockázatot tekinthetjük pontosan nullának
Ismerek olyan embereket, akik félnek a repüléstől, néhányuk számára nagyon intenzív érzés, de úgy gondolom, hogy a repülés miatt aggódni a halál kockázata miatt hasonló ahhoz, mintha nem mennénk be a szupermarketbe, mert beomolhat a mennyezet
– véli Barnett. “Amikor a kockázat elég közel kerül a nullához, akkor gyakorlatilag nullának kell tekintenünk” – teszi hozzá.
Nem hiszem, hogy minden pillanatban, amikor az utcán sétálunk, feltételezzük, hogy a halál közeleghet, mert hirtelen egy meteor vagy valami hasonló csapódhat belénk. Ezek az események annyira távoli valószínűségűek, hogy egyszerűen lehetetlennek tekintjük őket. És szerintem a repülés statisztikailag ebbe a kategóriába tartozik.