Csak a járatok kétharmada indult el időben 2022-ben, ami jelentős romlás a koronavírus előtti 2019-es adatokhoz képest, amikor ez az arány még 73 százalék volt – írja az Euronews az Eurocontrol adataira hivatkozva.
Összesen 9,3 millió járattal zárta a 2022-es évet Európa, ami 3,1 millióval több, mint 2021-ben volt. Igaz 1,8 millióval még mindig kevesebb, mint 2019-ben volt. Ennek ellenére rendkívüli módon megemelkedtek a késések.
Így alakult a 2022-es nyár
Izgulhattak azok, akik repülővel utaztak tavaly, mivel majdnem háromszorosára emelkedett 2019-hez képest a törölt járatok száma.
Míg 2019-ben a járatok 3,5 százalékát törölték, addig ez az arány 2022-ben már 6,9 százalék volt.
A káosz egyik fő oka a létszámhiány volt, hiszen több ezer munkavállalót bocsátottak el a koronavírus-járvány idején, ezt követően pedig a légitársaságok és a repülőterek is nehezen kezelték a hirtelen megnövekedett utasszámot.
De nem könnyítette a helyzetet az Ukrajnában kitört háború sem. Becslések szerint napi 650 járatnak kellett kerülőúton közlekednie az ukrán légtérzár miatt.
Ezek a repterek teljesítettek a legrosszabbul
Az Eurocontrol Európa 20 legnagyobb repülőterét is rangsorolta aszerint, hogy hová érkeztek és honnan indultak a legpontosabban a járatok.
Ha a járatok pontos indulását vesszük figyelembe, akkor Lisszabon teljesített a legrosszabbul, ahonnan a járatok alig több, mint fele, összesen 54 százalék tudott késés nélkül felszállni. Nem sokkal teljesített jobban Frankfurt, ahol ez az arány 56 százalék volt.
A harmadik helyezett Párizs CDG lett, ahol a nyári sztrájkok miatt csak a járatok 56,8 százaléka tudott időben elindulni. De sokat kellett várakozni London Gatwick repülőterén is, ahonnan csak a járatok 57,5 százaléka indult pontosan.
Hozzájuk képest kiemelkedően teljesített a Madrid-Barajasi repülőtér, ahonnan a járatok 81 százaléka tudott elindulni a menetrendben rögzített időben. Tőle csak kicsit maradt le Oslo, ami 77,2 százalékos arányban indította el a járatokat időben.
A fapados légitársaságoknak kedvezett 2022
A légitársaságok fellendülésében a fapados légitársaságok vezettek. Ezzel szemben a nagy légitársaságok szinte mind csökkentették a forgalmukat a koronavírus előtti időkhöz képest.
A legjobban a Ryanair teljesített, a légitársaság 2019-hez képest 109 százalékkal több járatot indított, míg a Wizz Air 114 százalékkal növelte járatainak számát.
A nagy légitársaságok közül a Scandinavian Airlines 35 százalékkal, míg a Lufthansa és a British Airways 29-29 százalékkal indított kevesebb járatot 2019-hez képest.