Kína mindig is élen járt a technológiai újítások terén, így nem meglepő, hogy itt, a Csianghszi-tartományban adták át nemrégiben a világ legelső olyan mágneses vasútját, amihez még elektromos áramra sincs szükség – számol be a nem mindennapi eseményről a designtaxi.com. A vasút, ami a Red Rail, vagyis Vörös Vasút nevet kapta tíz méteres magasságban függ a levegőben és összesen egyelőre nyolcvannyolc utas szállítására képes. Az újonnan átadott maglev, vagyis lebegő mágnesvasút azonban gyakorlatilag mindenben eltér az eddig megépített, hasonló közlekedési eszközöktől.
Először is, itt a kocsik nem a sínek fölött, hanem alatta futnak – tehát a sínpár az utasok feje fölött van. A másik, amitől igazán forradalmi az új vasútvonal átadása az az, hogy az elektromágneses mező helyett ezúttal olyan ritkaföldfémekkel hozzák létre a mágnesességet, amiknek a működéséhez egyáltalán nincs szükség elektromosságra – így a tervek szerint
a vasút minden körülmények között, akár egy, a teljes országot érintő áramszünet esetén is képes lesz majd üzemelni és utasokat szállítani.
A jelenlegi állapotában mindössze egy alig nyolcszáz méteres szakaszon tesztelik a szerelvényt. A mostani maglev mindössze nyolcvan kilométeres sebességre képes óránként, de ha a tesztek sikeresek minősülnek, akkor tovább folytatják az építkezéseket és a tervek szerint egy közel nyolc kilométeres szakaszt építenek majd hozzá, ahol a vonat már a százhúsz kilométeres sebességet is képes lesz elérni óránként.
Azt talán mondani sem kell, hogy a Vörös Vasutat teljes mértékben mesterséges intelligencia irányítja, gyakorlatilag függetlenül bármilyen emberi beavatkozástól képes ellátni a feladatát és működni. Miután pedig elektromosságra sincs szükség a működéséhez,
a szakértők szerint tökéletes példája lehet annak, hogy minden külső körülménytől függetlenül is létre lehet hozni használható tömegközlekedési eszközöket.
A külföldi lapok azonban felhívják a figyelmet arra, hogy ha még sikeresnek is bizonyul a Vörös Vasút és a jövőben több hasonló, ritkaföldfémmel működő pályát is kialakítanak, a módszer minden bizonnyal nem lesz világszerte elterjedt. Ennek egyszerűen az az oka, hogy ezeknek a fémeknek az egész világra vetítve több, mint negyven százaléka Kínában található – sehol máshol nem lenne elegendő belőlük ahhoz, hogy ilyen vasutat létrehozzanak.