Az orosz hadsereg bevonult Ukrajnába csütörtök hajnalban. Az elmúlt hetek diplomáciai kardváltásai után Moszkva elismerte a keleti szakadár területeket és “felszabadítóként” immár megjelentek a légi és a szárazföldi haderők is. Az orosz sereg ezt követően megtámadta Kijevet, az ukrán fővárost is. A nyugat szankciókkal válaszolt, Washington, London és Brüsszel ezer milliárd dolláros vagyonbefagyasztásokról döntött.
Közben Magyarországra már érkeznek a menekültek a keleti határon át.
Miután lezárták a polgári navigációs szolgáltatásokat Ukrajna légterében, a Wizz Air szinte utolsóként az utaztatók közül bejelentette, hogy felfüggeszti valamennyi ukrajnai járatát. A döntés kapcsán utasok százai érdeklődtek a diszkont-légitársaság social média-oldalain a tudnivalókról, például a jegyár-visszatérítésről vagy az átfoglalásokról.
Evakuálják a személyzetet
Az Airportal.hu pénteken arról számolt be, hogy a Wizz Airnek – egyedüli külföldi légitársaságként – több Airbus 320-as gépe ragadt Ukrajna repterein. A Milánóból, Hamburgból és Brüsszelből érkezett repülőgépek most is Kijevben várakoznak, egy pedig Lvivben, ez a gép az előző éjszaka indult volna Budapestre. A légitársaság jelezte, hogy “a lehető leghamarabb evakuálni fogjuk az ukrajnai bázisú személyzetet és közvetlen családtagjaikat, akárcsak az országban állomásozó gépeket”.
A Ryanair fapados légitársaság közben azt jelezte, hogy 14 napig szünetelteti a közlekedést az útvonalon, és legalább négy hétre felfüggeszti a jegyértékesítést. A Lufthansa, és a Swiss szintén bejelentette, hogy szünetelteti az ukrajnai közlekedését, ahogy az Air France, valamint a Scandinavian Airlines is.
Közben az Ukrajnával szomszédos Moldovais lezárta légterét. Az EU- és NATO-tag Litvánia szükségállapotot hirdetett, válaszul az Oroszországban és Fehéroroszországban összegyűlt nagy katonai erők miatti esetleges zavargásokra és provokációkra.
Egyelőre nem világos, hogy ez a lépés milyen hatással lesz a balti országokba történő be- és kiutazásokra.
A térségbeli országok gondosan figyelik a légterüket, polgári légiirányítási és katonai hírszerzési eszközökkel is.
Az Euronews Travel felvette a kapcsolatot az összes térségbe közlekedő légitársasággal. A KLM holland légitársaság például lemondta az Amszterdam-Moszkva járatát a napokban. “Nem akartuk, hogy a legénységnek ott kelljen éjszakázni Oroszországban a mostani helyzetben” – nyilatkozta a cég sajtóreferense az Euronews-nak. Az Air Baltic közleményben tudatta, hogy március 13-ig felfüggesztik a járatokat, de csak Ukrajnába, valamint hogy az aktuális helyzethez igazítják a lépéseiket. Az Austrian március 26-ig nem utazik Ukrajnába és folyamatosan vizsgálják a többi lehetséges zárást is. A FlyDubai Ukrajna mellett időlegesen Oroszországba és Fehéroroszországba sem szállít utasokat. A LOT lengyel légitrsaság pedig határozatlan időre függesztette fel ukrajnai és moldovai járatait – derül ki az Euronews összeállításából.
Kockázatos a légtér
“Fennáll a veszélye a polgári légi járművek szándékos célba vételének és téves azonosításának” – közölte az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynöksége (EASA) közleményében, és azt is hozzátették, hogy Ukrajna és Oroszország határától 100 tengeri mérföldre a légtér biztonsági kockázatot jelent. Ezzel szemben a közép-európai térség többi országának turizmusára nem feltétlenül lesz katasztrófális hatással az orosz-ukrán katonai válság, de nyilván a helyzet folyamatosan változhat – vélekedett Kiss Róbert Richárd turisztikai szakértő a Startlap Utazásnak. A háborúnak azoknál az úti céloknál várható hatása, ahol alapesetben – vírus nélküli évben – sok az orosz turista, például Törökország. Magyarországnak szintén problémát okozhat, hogy elmaradnak az orosz turisták – tette hozzá. A tengerentúli beutazások elsősorban a Covid-szabályok (a hazatérők többhetes karanténja) miatt maradnak el még mindig, nem a katonai konfliktus miatt. Leginkább az amerikai, a kínai és japán turisták hiányát érzik meg térségünk országai – húzta alá Kiss Róbert Richárd.
A témában megkerestünk nagyobb utazási irodákat, valamint a Magyar Turisztikai Ügynökséget is, ám egyelőre nem kaptunk választ arra a kérdésre, mire számítanak az ukrán-orosz válság kapcsán.
Kelet-Európa biztonságos?
Az általunk megkeresett szakértők szerint a Kelet-Balkán, Örményország, Grúzia és akár Oroszország is szerencsés esetben rizikófaktor nélkül megtekinthető lehet tavasszal és a nyáron, ha a konfliktus csak Ukrajna területére korlátozódik és hogyha nem vezetnek be akár a fogadó országban, akár a küldő országban vagy esetleg az EU-s szinten adminisztratív korlátozásokat. A CNN legutóbbi cikkében ugyanakkor arról számolt be, hogy az Egyesült Királyság március 2-án tervez utazási korlátozásokat bevezetni Oroszországgal szemben, erre várhatóan válaszlépés is fog születni Moszkvában. Ebben az esetben akár záródhatnak is a határok rövidebb, vagy hosszabb időre.
A térségbe utazáskor mindenképpen érdemes felkeresni a Magyar Konzuli Szolgálat honlapját.
A Magyar Utazási Irodák Szövetsége egyelőre nem válaszolt kérdéseinkre, hogy mely országok lehetnek rizikósak, illetve hogy milyen lépésekkel készülnek a válság által potenciálisan elmaradó turisztikai kereslet enyhítésére. Egy név nélkül nyilatkozó utazási szakértő úgy fogalmazott, nem tapasztaltak egyelőre változást és nem történtek lemondások, még a szentpétervári utakat sem halasztották el eddig a magyarok.