A nagy szállodáktól a néhány szobát kiadó szállásadókig mindenkinek gondot okoz a nemrég bevezetett, új jogszabály, amely szerint minden vendég személyazonosító okmányát be kell szkennelni a megérkezéskor, és az adatokat el kell küldeni egy központi adatbázisba. A szállásadók szerint eddig is időbe telt, míg a vendégek kitöltötték a bejelentkezési papírokat, ám ezután jóval tovább kell majd várniuk, több a munka az új rendszerrel. Nem mellékes, hogy a szállodáknak egy 300 ezer forintos szkennert is be kell szerezniük, amivel elküldhetik az adatokat abba a bizonyos központi adatbázisba.
A kormány nem kíván változtatni
“A budapesti szállodáknak ma minden teher sokkal nagyobbnak tűnik, mert még mindig nem állt helyre az a fajta vendégforgalom, ami a járvány előtt volt” – nyilatkozta az RTL Klub Fókusznak Flesch Tamás. A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége (MSZÉSZ) tiszteletbeli elnöke kifejtette, okmányszkenner beszerzése és üzemeltetése a szállodákban is probléma, de egy 0-24-ben recepcióval rendelkező szálloda még mindig könnyebb helyzetben van, mint egy magánszállás.
A MSZÉSZ szerint a jogszabályt már januárban be akarták vezetni, de akkor a járvány miatt elhalasztották. Szerettek volna még egy kis időt nyerni, hogy talpra álljon a szakma, de nem kaptak.
További probléma, ha a vendégnek vagy kiskorú gyerekének nincs ott az okmánya, akkor meg kell tagadni tőle a szállást. A szállásadók internetes petíciót is indítottak, melyben könnyítéseket kérnek. A kormány közlése szerint a jogszabályt nemzetbiztonsági okokból vezették be, az adatokat csak a rendőrség láthatja, a szabályozáson pedig nem kívánnak változtatni. Szerintük épp elég könnyítés, hogy a szkennelést egy-egy megbízott is elvégezheti.
Súlyos terhek
A már említett petícióban egyébként kifejtik: az okmányolvasó használata sok – egyáltalán nem atipikus – esetben megoldhatatlan feladat elé állítja a szállásadókat. Több kézzel fogható példát és problémás helyzetet is említenek, mondjuk magánszállásadók sok esetben évek, évtizedek óta 1-2 apartmant, szobát adnak bérbe jellemzően szezonálisan, sokan nem rendelkeznek sem a szükséges technikai feltételekkel (okostelefon, szálláshelyen elérhető internetkapcsolat hiánya), és koruknál fogva a technikai ismeretekkel sem az okmányolvasó kezeléséhez. Vagy a szálláshelyet távolról, érintésmentes módon üzemeltető szállásadók nem találkoznak fizikailag a vendéggel, ők nem tudják a helyszínen elkérni és beolvasni az okmányokat, ezekben az esetekben nem reális megoldás az, amit a MTÜ ügyfélszolgálata javasol, vagyis egy helyi megbízott bevonása a vendégérkeztetés folyamatába, hiszen egyrészt ez plusz költségeket róna a szállásadókra; másrészt a jellemzően vidéken, kis falvakban található vendégházak esetében nincs a közvetlen közelben olyan elérhető alkalmazott, megbízott, aki technikailag kompetens lenne erre a feladatra.
Kiemelik: az állandó recepcióval nem rendelkező szállások esetében ez az új feladat sok esetben ellehetetleníti a mindennapi működést. Reális a félelem, hogy az új előírás magánszálláshelyek megszűnéséhez, illetve a szektor szürke zónába történő elmozdulásához fog vezetni, ez nyilvánvalóan senkinek nem lehet érdeke. Ráadásul azoknak, akik esetleg emiatt kényszerülnek abbahagyni a szálláskiadási tevékenységet, ezzel elveszítve a családi jövedelem egy részét, még a Kisfaludy támogatást is vissza kell fizetniük, ami magáncsődök sokaságához vezethet.