A World Airport Awards a légi közlekedési iparág egyik legrangosabb díjátadója. A Skytrax-díj odaítéléséről évről évre – a repülőterektől teljesen független – több tízezer utas által kitöltött elégedettségi felmérés alapján döntenek, ahol a repülőtéri szolgáltatásokról, egyebek mellett az utasfelvételről, az utasszolgáltatások minőségéről és a biztonsági színvonalról kérdezik az utazóközönséget. Edward Plaisted, a Skytrax vezérigazgatója elmondta: „Mivel a világ számos repülőterén 70-80%-kal csökkent az utasok száma a felmérés időszakában, mérlegeltük, hogy ezeket a körülményeket a 2021-ben átadott díjaknak is tükröznie kellene. Bár sok ügyfél úgy szavazott kedvenc repülőterére, hogy nem járt ott az elmúlt évben, a felmérés során nagyon sokan adták le voksukat azon repülőterek mellett, ahol a koronavírus járvány során megfordultak.”
Chris Dinsdale, a Budapest Airport Zrt. vezérigazgatója elmondta: „Óriási megtiszteltetés, hogy sorozatban nyolcadszor a budapesti repülőtér lett az utasok szavazatai alapján Kelet-Európa legjobb repülőtere. Különösen annak fényében, hogy az elmúlt 18 hónap a légi közlekedési ipar eddigi legnagyobb kihívást jelentő időszaka volt, amely extra teljesítményt kívánt mindenkitől. Ezért az idei díj különösen fontos számunkra, hiszen nem csupán a repülőtér általános teljesítményét, hanem a járványhelyzetre adott válaszainkat is elismeréssel illették az utasok.”
A top 10 repülőtér:
Közel egy évtized után először csúszott le az első helyről a Szingapúr-Changi repülőtér, az évek alatt előrébb és előrébb kúszó dohai Hamad nemzetközi repülőtér vette át a helyét. Doha felemelkedése egybeesik zászlóshajója, a Qatar Airways kemény munkájával: a katari kormány jelentős összegeket fektetett be nemzeti fuvarozójába és repülőterébe, elég látványos eredménnyel – írja a CNN. Az európai és ázsiai repülőterek uralták a 2021-es lista többi részét: Japánt szavazták meg összességében a legjobbra értékelt országnak, három repülőtere is benne van a top 10-ben – köztük Tokió mindkét repülőtere (Narita és Haneda).
1. Hamad nemzetközi repülőtér (HIA)
2. Tokiói Haneda repülőtér (HND)
3. Szingapúr-Changi repülőtér (SIN)
4. Incshoni nemzetközi repülőtér (ICN)
5. Tokiói Narita repülőtér (NRT)
6. Müncheni repülőtér (MUC)
7. Zürichi repülőtér (ZRH)
8. London-Heathrow-i repülőtér (LHR)
9. Kanszai nemzetközi repülőtér (KIX)
10. Hongkongi nemzetközi repülőtér (HKG)
Egyéb díjak:
A járványhelyzet kezelését is díjazták korábban: a rangsorolás helyett a Skytrax úgy döntött, hogy egyszerűen elismeri a 39 repülőtér ábécé sorrendben végzett jó munkáját. Ebbe beletartozott a római Fiumicino is, amely tavaly ősszel megkapta a Skytrax által először kiadott “COVID-19 5-star Airport Rating” minősítést. A Tokyo Haneda elnyerte a legtisztább repülőtér elismerését is. Az isztambuli repülőtéren történt a legtöbb javulás, fejlődés, a Changi elnyerte a legjobb repülőtéri személyzet díját, a szöuli Incheont a legjobb repülőtéri biztonságért díjazták, a japán Centrair Nagoya pedig a legjobb regionális repülőtér díját kapta.
A látogatók száma alapján a kínai Guangzhou Baiyun nemzetközi repülőtér volt a kategóriájában a legjobb az évi 35-45 millió utast kiszolgálók közül, míg a Hamad nemzetközi repülőtér a 25-35 milliós csoportban, a londoni Heathrow a 20-25 milliós csoportban, a Frankfurt a 15-20 milliós csoportban, a Changi a 10-15 milliós csoportban, Zürich az 5-10 milliós csoportban, a Centrair Nagoya a 2-5 milliós csoportban és Quito a 2 millió alatti csoportban. Regionálisan a kanadai Vancouver nemzetközi repülőteret választották “Észak-Amerika legjobb repülőterének”.