Súlyos bajban a légiközlekedés: veszélyes lehet, ha hirtelen újraindul a forgalom
Soha nem kellett egyszerre annyi repülőgép generálkarbantartását elvégezni, mint amire számítani lehet az új koronavírus-járvány második hullámának lecsengésekor, de a rendszeres karbantartás akkor is nagyon drága az üzemeltetők részére, ha a repülőgépek folyamatos üzemben vannak, maximális kihasználtság mellett. Az újraindulás költségei önerőből szinte kigazdálkodhatatlanok az elmaradó utasforgalomból eredő bevételhiány miatt.
Hiába léteznek típusok, a nem egyszerre gyártott gépek eltérő állapotban vannak, szinte minden eszköz egyedi odafigyelést igényel. A gép karbantartáson túl olyan részletekre is oda kell figyelni, hogy a hosszas leállás miatt az alkatrészek eldugott helyein rovartelepek alakulhattak ki, egyéb állatok fészkelhették be magukat. Másrészről a FlightGlobal szakújságírója arra is figyelmeztet, hogy nemcsak a gépek, hanem az emberek is berozsdásodnak, ha hosszú ideje nincs kihasználva a rutin, amire évek alatt tettek szert. A repülés összetett technikai folyamat, amihez visszaszokni a karbantartókon túl a pilótáknak és tisztjeiknek is nehéz lesz – írja az Euronews.
A repülőterek üzemeltetői pedig a fel- és leszállások miatt aggódnak. Egy összesítés szerint az utóbbi hónapokban megszaporodott az úgynevezett nem tökéletesen stabilizált landolások aránya, ami a rutintalanság jele lehet. Attól is tartanak szakemberek, hogy a légiközlekedés hirtelen fellendülése esetén még gyakoribbak lehetnek a nem tökéletes manőverek, amelyek akár repülőgépek túlfutásához vagy balesetekhez is vezethetnek.