November 14-én a padlás 999. előadását online közvetítés formájában tartotta meg a Vígszínház az eSzínház online platformon keresztül, amire több mint tízezer jegy kelt el. Bár a közvetítés nem volt problémátlan – a kései jegyvásárlók egy része nem tudott csatlakozni – a tömeges érdeklődés azt mutatja, hogy egy idáig lebecsült, de létező piacra találtak a színházak – írja az Euronews. Ez a lehetőség most az életben maradást jelentheti az intézményeknek, még akkor is, ha ez nem kevés plusz munkával járhat.
Ősszel két kifejezetten online színházi közvetítésekre szakosodott magyar platform is elindult, a SzínházTV és az eSzínház, amelyek felszerelést és szakembereket kínálnak a felvételek elkészítéséhez, valamint megfelelő online felületet a közvetítéshez, illetve a jegyek árusításához.
Persze szeretnék a legtöbbet kihozni ebből a lehetőségből, Gáspár Ildikó a színház, film és videojáték határmezsgyéjén mozgó előadásokról, a néző által váltogatható kameraképekről is beszélt, amelyek jobban kihasználják a médiumban rejlő potenciált. Gáspár Ildikó a portálnak azt is elmondta: náluk elsődleges szempont, hogy a streamben rengeteg legyen a közeli, hogy abban olyan dolgokat láthasson a néző, amit a nézőtérről nem, sőt, még azt is elképzelhetőnek tartja, ha valakinek tetszett a színházban az előadás, akkor utólag megnézze az élő közvetítést is, mert teljesen más élmény lesz. A SzínházTV-nek pedig Kovács Patrícia személyében olyan háziasszonya van, aki az előadás előtt bevezeti a nézőket az adott darab világába, a szünetekben a pedig a kulisszák mögé és az öltözőkbe is.
A túlélés mellett hosszabb távon is jól jöhet ez az alternatíva, mert olyanokhoz is eljuthatnak általa a színházak, akik személyesen nem jutnak el a színházakba. “Nem csak a világjárványra kell gondolni, az online közvetítéssel elérhetőek olyan nézők, akik korábban nem. Mondjuk például földrajzi korlátok miatt, mert vidéken vagy a határon túl élnek” – mondta Légrádi Gergely, az eSzínház vezetője, akivel egyetértett Radnay Márk, a SzínházTV művészeti vezetője, mondván: “Nyilvánvaló volt, hogy ahogy a New York-i Metropolitan vagy a National Theatre Londonban, Magyarországon is előbb-utóbb gondolni kell azokra akik több száz kilométerre laknak.”
Egy további érv is mellette szól: az pedig a jegyszerzés. Egyes előadásokra ugyanis pillanatok alatt elkapkodhatják a jegyeket, a színházban pedig limitáltak a férőhelyek – ez a probléma az online térben nem állna fenn, persze kérdéses, hogy a színházak mennyire akarják korlátozni ott a nézőszámot.
Online streaming a járvány után is
– Szerintem az online streamingre azután is szükség lesz – mondta az Euronewsnak Kovács Patrícia színésznő, a SzínházTV háziasszonya. – Amikor kiírom bármilyen online felületre, hogy ekkor és ekkor premierem lesz, rengeteg hozzászólást kapok, hogy de kár, hogy nem tudok menni, mert vidéken élek, mert külföldön élek, mert a gyerekek miatt nem tudok menni, és az online közvetítés megoldja ezt a problémát. Ugyanakkor nem hiszem, hogy a nézők annyira rákapnának a streamingre, hogy azután se menjenek színházba, amikor már lehet, mert arra az élményre mindenki vágyik, hogy végre nyugodtan beüljön egy előadásra.
A szolgáltatók nem aggódnak a konkurencia miatt, sőt, gyakorlatilag annyi a megkeresés, hogy bőven jutna másnak is. “Ez a piac most több szolgáltatót is elbír kettőnél, és szerintem lesznek is még jelentkezők” – mondta Légrádi, hozzátéve: “Hogy mi lesz egy ilyen szolgáltatással a járvány után, az attól függ, hogy ki milyen hosszú távra tervez, milyen profitot akar ebből realizálni. Mi a magunk ütemében próbálunk előre menni, hogy akkor is nézzenek minket, amikor a pandémiának már vége.”