Az olasz vállalkozások mostanság a Buchette del Vinónak nevezett apró fali nyílásokon keresztül értékesítik a bort és egyéb italokat. Ez nem újkeletű, hiszen a hagyománya az 1600-as évekre nyúlik vissza, amikor a pestis sújtotta Olaszországot – most a koronavírus élesztette újra ezt az értékesítési formát.
Több évszázados hagyomány
A borablakok először a 17. században fordultak elő, amikor az eszes borkereskedők úgy döntöttek, kis nyílásokat faragnak a helyiség falain, hogy italokat szolgáltassanak az 1629–1631-es olasz pestis idején. Ezek a borkereskedők megértették a fertőzés problémáját, és igyekeztek a legjobbat kihozni a helyzetből. Sok-sok évvel később, napjainkban a toszkán pincészetek, fagylaltozók és bárok régi-új megoldást találtak arra, hogy italokat és ételeket szolgáltassanak az ügyfelek számára a már jól ismert borablakon keresztül, ami elősegíti a fizikai távolság fenntartását és az érintkezés elkerülését.
Ennek élenjárója volt a Buchatte del Vino, egy nonprofit kulturális szervezet, amelyet három barát – Matteo Faglia, Diletta Corsini és Mary Christine Forrest – hozott létre 2015-ben. Azóta csaknem 100 ablakocska található Firenze történelmi központjában, amiknek most nagy hasznát veszik.
“Akkoriban átadták a borospoharat az ablakon keresztül az ügyfélnek, de nem kaptak fizetést közvetlenül a kezükbe. Ehelyett egy fém raklapot csúsztattak az ügyfélnek, aki rátette az érméket, majd az eladó az összegyűjtésük előtt ecettel fertőtlenítette azokat” – emlékezett vissza a régi időkre a Buchatte del Vino egyik alapítója.
Ám az idő múlásával a kereslet csökkent, az ablakokat lezárták. Gyakran figyelmen kívül hagyták őket a turisták és a helyiek is, mígnem a koronavírus következtében újra felértékelődött a szerepük. Egyes firenzei vállalkozások, köztük az Osteria delle Brache és a Babae ismét kinyitották ablakokat italok átadására, míg a Vivoli fagylalt szalon tulajdonosai kávét és fagyit tálalnak a járókelőknek – írja a Lonely Planet.