Számtalan találgatás és híresztelés jelent meg arról, hogyan fogják a légitársaságok kiküszöbölni a társadalmi távolságtartás problémáját a fedélzeten. Szóba került a középső ülés blokkolása, de különböző védőberendezésteket is terveztek már. Hogyan érinti ez a jegyárakat?
Üres székért plusz költségek?
A társadalmi távolságtartás velejárója, hogy kevesebb helyet értékesítenek a zsúfoltság elkerülése érdekében és kihagyják a középső üléseket – emiatt vajon az árak is nőnek? Nemrég a Frontier Airlines bejelentette, hogy május 8. és augusztus 31. közötti járatokra meg lehet vásárolni egy plusz funkciót: 39 dollárért cserébe garantálják az utasnak, hogy a középső ülés üres marad (ez mindössze két napig volt életben, ugyanis egy negatív kritika után visszavonták).
A IATA becslése szerint a viteldíjaknak növekedniük kell, ha a fuvarozóknak középső üléseket szabadon kell hagyniuk, ellenben ha továbbra is alacsony a kereslet, és a légitársaságoknak korlátozott (igencsak kevés) számú utasért kell versenyezniük, ennek hatására az árak valószínűleg alacsonyak lesznek, hogy minél több utazót vonzzanak magukhoz.
“A félelem és a bizalom lesz az a két érzelem, amely az emberek gondolkodásában élen jár az utazás megtervezésekor, és ha egy személy nem érzi úgy, hogy a légitársaság megfelelően tiszteletben tartja az egészségét, akkor talál egy olyat, amely ezt megteszi” – mondta Henry Harteveldt, az Atmosphere Research Group elemzője.
Az olajárak is csökkennek
“A repülőgép üzemanyagköltsége általában a légitársaság működési költségeinek 20-25% -át teszi ki” – mondta Manoel Suhet a CNN-nek. Igaz, az olajárak napjainkban nem élik fénykorukat, éppen ezért felmerülhet a kérdés, hogy így a légitársaságoknak is kevesebb a költségük, tehát a jegyárak is jutányosabbak lesznek. Ez nem feltétlenül lesz így, annak ellenére, hogy az olaj olcsó, a repülőgép-üzemanyagot még tovább kell finomítani, ez egy költséges folyamat, ami tovább növeli az árakat, emellett a légitársaságok is különféle stratégiákat vethetnek be a költségek észszerűsítésére.
Nyílnak a határok
Egyre többen nyitják meg a határokat, várják a turistákat, de még a jó lehetőségeket és az olcsó repjegyeket is felülmúlhatja a bizalmatlanság és a félelem. Több légitársaság azzal az ígérettel próbálja előmozdítani a jegyértékesítést, hogy “vásároljon most, repüljön bármilyen időpontban”. Többen a járatmódosításokat is felár nélkül elvégzik, igyekeznek mindent megtenni az utasok csalogatása érdekében.
Folyamatos leépítések
A British Airways például bejelentette: 42 ezer alkalmazottból 12 ezret tesz utcára. A WizzAir is megszabadul 1000 dolgozójától, a Ryanair 3000-től, a Lufthansa pedig 10000-től. A Brussels Airlines a járvány előtt 4200 embert foglalkoztatott és 48 gépes flottája volt, jelenleg pedig 14 gépet von ki és 1000 embert küld el. Ez azt jelenti, hogy a kapacitásukat a kereslethez igazítják, ami jelenleg nem túl fényes.
Összességében elmondható, hogy az árak továbbra is reagálnak a kínálatra és a keresletre, de a turisztikai promóciók vagy az ülésblokkolás, társadalmi távolság megtartásának költségei az árakat alacsonyabb vagy magasabb szintre tolja – írja a CNN.