Mát hetek óta mennek a találgatások, hogyan lehetne biztonságosabbá tenni a légiutazást a koronavírus alatt és után. Azt rebesgették, hogy a járatokon az utasok között egy üres ülőhelyet lehetne fenntartani, hogy meglegyen a kellő távolság az emberek között. Ez a járatok kihasználatlanságával, a légitársaságok veszteségével, másik oldalról pedig a jegyárak növekedésével járna.
49 százalékos emelés?
Brian Pierce, a IATA vezető közgazdásza szerint ha az üléseket szabadon hagynák, akkor Európában 49 százalékkal kellene emelni a jegyárat ahhoz, hogy nullszaldósan működhessenek a járatok – írja az AIRportal. Fogyasztói oldalról alacsony kereslettel, másik oldalról azonban túlkapacitással, túlkínálattal kell számolni, az alacsony kerozinár pedig lefelé nyomhatja a jegyárakat.
Kínában a mélyponthoz képest közel megháromszorozódott a foglalások száma az utóbbi időkben, az átlagos jegyár 40 százalékkal csökkent, pedig a hatóságok előírták, hogy legfeljebb 75 százalékos kihasználtsággal működhetnek a járatok.
Óvintézkedések
Alexandre de Juniac elnök-vezérigazgató szerint az ülések blokkolása helyett inkább összetett intézkedésekre van szükség, mint például: maszkviselés, kézfertőtlenítés, testhőmérséklet mérésére. Ha ezzel operálnának, az valódi védelmet nyújthatna az utasoknak, és nem is járna akkora veszteséggel a légitársaságoknak. Pontos szabályokról még vajmi keveset tudni, jelen állás szerint azonban júniusban zárulhatnak le a tárgyalások.