Az elmúlt években a rövid kiruccanások és hétvégi utazások uralták a turizmust, de 2025-re ez alaposan megváltozik. Az utazók nem csak több időt szeretnének eltölteni egy adott helyszínen, hanem mélyebben is szeretnék megismerni annak kultúráját és mindennapi életét.
Egy 2024 augusztusában megjelent oslói turisztikai reklám rendezője a BBC-nek adott interjújában kiemelte, hogy számára sokkal értékesebb egy autentikus helyi konyhaasztal mellett házi tejet inni, mint turistacsapdák között bolyongani a tömegben. 2024 volt a turizmus visszatérésének nyara, de egyben az is, amikor a túlturizmus komoly problémává vált.
A Skift Research 2025-ös felmérése szerint az utazások száma globálisan 24%-kal növekedhet az előző évhez képest.
A hosszabb utak különösen népszerűek lesznek, megelőzik a listán a hétvégi kirándulásokat és az autós utakat is. Kína, India és Németország lakosai között a leginkább keresettek ezek a hosszabb utazások, de az amerikaiak közül is sokan terveznek idén hosszabb nemzetközi vakációkat.
Julia Carter, a luxusutazásokkal foglalkozó Craft Travel alapítója szerint az emberek egyre kevésbé keresik a turistákkal zsúfolt helyszíneket. „Ehelyett rájöttek, hogy egy úti cél csak akkor válik igazán élővé, ha lelassítanak” – mondta.
A luxusutazók körében az átlagos utazási idő 13,5 napra nőtt, derül ki a Zicasso Luxury Travel Report adataiból.
Brian Tan, a Zicasso vezérigazgatója a BBC-nek elmondta: „Egyre többen választanak egyetlen országra fókuszáló, személyre szabott utakat, ahol mélyebben felfedezhetik az adott kultúrát, szemben a több országot érintő utakkal.”
A jelentés szerint a válaszadók 76,2%-a egyetlen országra koncentráló utazásokat részesít előnyben. Az utazók ráadásul egyre inkább összekötik a munkát és a szabadidőt. Indiában a válaszadók 92%-a tervezi így az utazását, míg Kínában 84%, Németországban pedig 79%. Az Egyesült Államokban és az Egyesült Királyságban ez az arány 72%.
Egyre népszerűbb a „PTO hacking” is, amely során az emberek úgy tervezik meg a szabadságukat, hogy azt hosszabb ünnepi időszakokra fűzik fel. Az Egyesült Államokban például egy átlagos munkavállalónak 11 nap fizetett szabadsága van, de stratégiai tervezéssel akár 44 utazási napot is nyerhet. Ehhez mi is hoztunk egy kis segítséget.
Hosszabb utazások, mélyebb kapcsolódások
A Kolumbiából származó, jelenleg az Egyesült Államokban élő Carolina Santos wellnessvállalkozóként hosszabb utakat tesz például Nepálban és Indiában. „A hosszabb utak lehetőséget adnak arra, hogy valóban elmerüljek egy kultúrában, mélyebb beszélgetéseket folytassak a helyiekkel, és felfedezzem az adott hely mindennapi ritmusát” – mesélte a BBC-nek.
A 2025-ös évben tehát nagyon úgy tűnik, hogy az utazás már nem csak a távolságról szól, hanem az időről is: az emberek megértették, hogy a valódi élményekhez idő kell. Legyen szó egy csendes kávézóról vagy egy festői kilátóról, az utazók egyre inkább arra törekednek, hogy lassítsanak és valóban átéljék az adott helyszín atmoszféráját.