A New Economics Foundation (NEF) és partnerei által közzétett tanulmány arra mutat rá, hogy a repülőgépek szén-dioxid-kibocsátása mintegy 21%-kal mérsékelhetőbb lenne – írja a Blikk.
Ehhez egész egyszerűen csak annyit kellene tennie az utasoknak, hogy többletköltséget fizetnek minden további repülés után az első oda-vissza útjukat követően, egy adott évben.
Vagyis aki többet engedhet meg magának turistaként, az többet is fizetne ebben az adóformában. Az utazók 72%-a pedig mentesülne a díjfizetés alól, hiszen ez a réteg legfeljebb egyetlen repülőutat engedhet meg magának évente.
Fotó: Getty ImagesEz a NEF szerint évente 64 milliárd eurót hozna, aminek javarészét a rendszeresen repülő törzsutasok fizetnék be.
Ezt a hatalmas összeget pedig vonatok és buszok fejlesztésére lehetne fordítani, miközben a leggazdagabbak repüléseinek száma is csökkenthető lenne – mondta Magdalena Heuwieser, aki a jelentés társszerzőjének, a Stay Grounded nevű kampánycsoportnak a munkatársa.
A rendszer azt tenné helyre, hogy jelenleg adó szempontjából nincs különbség aközött, hogy valaki egyszer repül a családjához vagy egy év alatt már a tizedik esetben a tengerparti luxusnyaralójába.
Ha valaki 12 hónapon keresztül egyetlen egyszer utazik oda-vissza, akkor nulla adóval lenne megterhelve. Viszont minden egyes további “kanyar” az adott esztendőben már 100 euróval kerülne többe. Egy adott távolság felett, illetve első osztályú utazás esetén pedig bevezetnék a felárat.
Az AdaStone Law jogilag is átnézte a kezdeményezést, és arra jutottak, hogy a javaslat kivitelezhető uniós, illetve nemzetközi jogszabályok alapján is.
Persze a szigorú adatvédelmi előírások okozhatnak problémákat.