Vitézy visszaszólt Orbánnak: Ha Lázár sikerét hamis statisztikák igazolják, az nagy baj
Orbán Viktor szombaton Kötcsén tartott sajtótájékoztatón a MÁV-ot övező egyre súlyosabb problémákat illetően azzal vette védelmébe Lázár Jánost, hogy közölte,
Ha összeveti, hogy mennyi ember használta a vasutat Lázár János előtt és után, akkor megkapja a munkájának a bizonyítványát.
Orbán Viktor kijelentése annyiban igaz, hogy a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) által jelenleg közölt adatok alapján tényleg úgy néz ki, mintha óriási, 61 százalékos utasszám-növekedés történt volna. De ez csak a látszat, amit a KSH módszertani változtatásának köszönhetünk, a valóságban egyáltalán nincs szó ilyesmiről – derül ki a közlekedési szakember vasárnap délelőtti Facebook-posztjából.
Vitézy rámutat, hogy a KSH az új bérleteket darabonként 56 MÁV-os utazásként könyveli el.
Lázár János minisztériuma ugyanis azt írta elő a közlekedési cégeknek, hogy a vármegyebérleteket 56 utasnak, azaz 28 oda-vissza útnak kell számolni havonta
– írja. “Semmi nem igazolja, hogy a vármegyebérletes utasok tényleg 28 oda-vissza vasúti utat tesznek meg havonta – lehet, hogy valaki BKK- vagy Volánbusz-bérletet vett régebben, most megérte neki helyette a vármegyebérlet, de csak havi egy-két alkalommal ül vonatra. Mégis, a statisztikában 56 utasnak fog látszani. De ha valaki heti egy napot otthonról dolgozik és heti négyszer jön be Budapestre mondjuk Dunakesziről, viszont kivesz 24 nap szabadságot is egy évben, akkor 14 napot fog oda-vissza utazni, tehát egy hónapban 28-szor – pont feleannyiszor, mint amennyinek a statisztikában látszani fog” – közölte.
A helyzetet nem csak számokkal lehet megvilágítani, hiszen
ha a statisztika igaz lenne, és tényleg 61-76 százalékkal nőtt volna a vasúti utasszám, azt éreznénk. Óriási zsúfoltság lenne az elővárosi vonalakon.
És az InterCity-k kapacitása a kocsihiány miatt inkább csökkent, nem pedig nőtt, a vonatok tele vannak, de 76 százalékkal több utasnak nem jutna helyjegy, és ugyanígy a vidéki regionális vasútvonalakon sem látni az Orbán Viktor által említett hatalmas népszerűség-növekedést.
Mindez az Eurostat és a KSH számára is szemet szúrt, olyannyira, hogy utóbbi jelezte, az új adatsorokat nem lehet összehasonlítani az előző időszak adataival.
Vitézy Dávid szerint “valójában 2018 óta stagnáló utasszámokat látunk, azzal, hogy a Covid átmeneti utasvesztési hatása 2023-ra múlt el”.
Ha már a KSH szerint sem összehasonlítatóak ezek az adatok, akkor talán Lázár János teljesítményét se ebben mérjük
– fogalmazott. Hozzátette, “szerencsére” a késéseket illető adatok összesítésének módszertana nem változott, “ott jobban látszik az elmúlt két év teljesítménye, a minőségi zuhanórepülés”.
Márpedig, ha Lázár János közlekedési miniszteri munkájának sikerét csak hamis statisztikák igazolják, az elég nagy baj. Nem neki, mert ezek szerint a főnöke így is elégedett vele, hanem nekünk, utasoknak.
Címlapkép: MTI/Balogh Zoltán